Wednesday 15 June 2011

Sakit

 Ada dua kesakitan yang boleh kita rasa.

1) Kesakitan mengikut peraturan, disiplin, menahan nafsu, kehendak dan sewaktu dengannya.
2) Kesakitan kerana menyesal atas sesuatu yang telah berlaku.

Sakit yang pertama tu, kat mana-mana boleh rasa, contohnya kalau nak berjaya exam. Selalunya seseorang tu akan disiplinkan diri dia sepanjang minggu ulangkaji. Waktu tu tak boleh la dia nak pergi melancong ke, membeli-belah  ke, senang kira benda yang lagha dan best untuk dilakukan tapi membuatkan kita lupa untuk stadi.

 Ataupun paling utama dalam kehidupan kita sebagai Hamba Allah sepenuh masa, tak boleh la kita nak suka-suka nak tinggal solat, tak nak puasa, tak nak bayar zakat berbuat sesuatu ikut nafsu. Lagi-lagi dunia serba mencabar ni, banyak betul benda yang mengasyikkan di depan mata ni. Kalau memang tak jaga rapi segala pancaindera ni, boleh je main redah. Tapi kesakitan akibat main redah tu tetap ada.~

Kesimpulannya, untuk jadi Hamba Allah yang cemerlang sebagaimana kita disiplinkan diri untuk jadi pelajar cemerlang, kita kenalah ikut segala peraturan yang ditetapkan.

Sakit yang kedua ni kita akan dapat apabila kita tak nak sakit yang pertama. Kita rasa sakit yang pertama tu apa la sangat. Ala, exam nanti jawab je la apa-apa kan. Tak payah la nak ulangkaji. Akhirnya bila dapat keputusan periksa yang teruk, kita akan rasa sakit penyesalan ni bila terlintas dalam hati kita,

"Kenapalah aku tak berusaha dulu"

Ataupun,

"Padanla dengan aku yang malas ni"...sambil bercucuran air mata. T_______T

Tapi bila kita dah rasa sakit yang pertama, apabila keputusan peperiksaan tidak menyebelahi kita, insyaAlah. Kita akan rasa itulah yang terbaik Allah berikan kerana kita tidak sia-siakan masa yang lampau untuk berusaha sebaiknya.

Dari segi Hamba Allah pula, banyak yang bila kita baca dalam Quran tragedi-tragedi penyesalan yang berlaku apabila orang-orang kafir dah lihat bagaimana seksaan neraka yang selama-lamanya, mereka akan meminta pada Allah untuk pulang semula ke dunia. Padahal mustahil untuk pulang ke dunia kerana Allah sudah banyak kali mengingatkan untuk bertaubat ketika berada di dunia iaitu selagi:
1) nyawa belum sampai ke kerongkong
2) Matahari terbit dari barat.
 Pada waktu itu penyesalan sangat-sangat dirasai.
Di dunia yang fana mereka gembira mengingkari perintah Allah, bangga. Ada pepatah inggeris, yang berbunyi,

" If you dont break the rules, you cant feel the joy"..

Wah, zaman sekolah dulu, saya pegang la pepatah ni.[hehehe]. Tapi, bila kita sudah semakin dewasa, sudah terasa begitu banyak rupanya tanggungjawab kita sebagai Hamba Allah. Tentulah Allah tidak menciptakan kita secara sia-sia. Kalau kita pun selalunya tak nak buat sesuatu yang kita rasa kita pun tak dapat hasilnya.

Jadinya, untuk diri saya sendiri dan semuanya, marilah kita merasa sakit yang pertama yang hanya sekejap je untuk melepaskan diri dari kesakitan yang selama-lamanya. Semoga Rahmat Allah luas untuk kita. Ameen.
Dalam akademik pun sama juga, 'No pain, no gain'..

Petang ni plan buat BBQ, tapi gaya macam nak hujan.
Ya Allah, semoga aktiviti petang ni berjalan lancar.
Ameen!


No comments: