Monday 20 June 2011

Cikgu.

Pada hari Khamis lepas, saya sempat meluangkan masa menjadi sukarela untuk Masjid Jalalbad dimana murid-nurid year 2 Raddlebarn School akan melawat masjid tersebut. Lawatan ke masjid merupakan salah satu sukatan pelajaran mereka. Ianya seperti matapelajaran tatarakyat yang pernah diajar di Malaysia suatu ketika dahulu. Mereka, tidak kira agama akan diberi peluang untuk mengenal agama yang lain dari segi konsep dan juga perayaan. Objektifnya tentulah untuk mengenal dan menghormati agama lain. Apa yang menariknya, lawatan mereka ke Masjid Jalalbad menunjukkan bahawa subjek tersebut bukan hanya diajar di atas kertas, namun ada amalinya dan diberi kesempatan untuk bersoal jawab dengan penganut agama tersebut!

Ketika di masjid, saya ditemani oleh kak Ainol dan juga dua orang sisters lain yang merupakan mualaf(revert). Perkenalan dengan Gillian dan juga Sumaiyah adalah kenangan yang manis kerana banyak yang saya pelajari dari mereka, oh ya mereka berdua juga adalah guru. Mereka berdua ditugaskan untuk menjawab soalan brainstorm adik-adik year 2 tersebut. Antara soalan yang mereka ajukan adalah:

" Why do we need God?"
"Why you cover your legs?"
"Why you must pray five times a day?"

Khusyuk mendengar


Dan banyak lagi soalan yang diajukan hinggakan guru mereka terpaksa memilih siapakah yang bertuah untuk mengajukan soalan kepada sisters Gillian dan Sumaiyah.


Tanpa ada perasaan takut, bertalu-talu mereka mengajukan soalan. Nampak pada wajah mereka yang mereka mempunyai semangat inquiry yang tinggi. Selain itu, saya juga kagum dengan semangat mereka apabila diajukan soalan. Berebut-rebut ingin menjawab. Mereka tidak takut salah dan juga mempunya tahap konfiden yang tinggi. Sebagai bakal guru, selain dari melihat bagaimana behaviour murid-murid tersebut, saya juga melihat bagaimana skill guru-guru mereka.

Suasana apabila sesi QnA.


Ternyata pendekatan guru mereka membuatkan murid-murid tersebut semakin bermotivasi. Manakan tidak, setiap kali soalan yang keluar, tidak pula dijawab dengan "aish kamu ni, tak masuk periksa pun"(ok, yang ni dibahasa melayukan). ataupun setiap kali soalan yang mereka jawab tidak tepat, tidak pula guru tersebut merendah-rendahkan murid tersebut, malah memuji kerana berani menjawab.

Apabila melihat pendekatan guru disini yang jauh daripada pendekatan hukuman secara 'depan-depan', saya melihat semangat murid-murid semakin tinggi. Apa yang ingin saya tekankan adalah guru perlulah mempunyai interpersonal skill yang hebat. Manakan tidak, profesyen ini merupakan profesyen yang dimana dalam satu masa, mereka terpaksa menguruskan klien yang ramai dan berbeza-beza ragamnya.

Ternyata baru-baru ini, trend memilih perguruan sebagai pilihan terakhir untuk karier adalah sesuatu yang tidak sihat. Menjadi guru memerlukan cita-cita yang tinggi, keazamana dan juga semangat untuk memperbaiki anak bangsa yang semakin lama kita lihat semakin tenat. Jangan jadikan guru sebagai satu pilihan dimana apabila anda tiada pilihan lain, anda pun pilihlah untuk menjadi guru. Keadaan ini hanya menambahkan bilangan guru yang hanya menjadi guru kerana pekerjaan.

Guru adalah profesyen yang mulia, jadinya, sekali anda memilih untuk menjadi guru anda perlulah menanam rasa cinta untuk mendidik bukan sekadar mengajar. Jangan jadikan pendekatan hukum secara depan-depan adalah pendekatan yang pertama.  Diakhir sesi tersebut, saya hanya menjadi pendengar kepada perbualan kak ainol denagn Gillian dan Sumaiyah. Sesekali saya hanya tersenyum, mungkin saya lebih selesa mendengar pengalaman mereka. Maklumlah, mereka ni sudah berkahwin dan beranak, jadinya saya lebih selesa mendengar pendekatan mereka sebagai seorang guru dan ibu kepada objek  sasaran mereka. Sampai suatu ketika mak cik Sumaiyah berkata kepada saya:

" You are silent and so small", sekali lagi saya tersenyum. :p

Akhir sekali, sama ada pendekatan kepada murid-murid melalui sistem eropah yang mementingkan semangat inquiry, soalan secara terbuka dan sistem peperiksaan yang tidak berapa rigid mahupun pendekatan asia yang mementingkan disiplin, jumlah homework dan juga peperiksaan, kedua-duanya mempunyai kebaikan dan keburukan. Guru-guru disini juga memuji sistem asia kerana mempunya disiplin yang tinggi dalam melahirkan modal insan. Namun, sekiranya kedua-dua pendekatan ini dapat digabungkan, satu pendekatan yang agak cantik dapat diperkenalkan.

Ps: agak-agak diorang dapat tak tahan dengan kerja sekolah yang banyak dan hari-hari kena bawak buku teks bahasa Melayu macam kat sekolah rendah dulu? he..>)

3 comments:

sHeRa_ShErA said...

Pengalaman yg sgt berharga. Jgn lah kite menjadi bidang perguruan sebagai bidang yg dpt menjamin kita kerja tetapi ikhlas dlm hati utk mendidik anak2 bangsa yg byk tersasar..Aku kadang pon xboleh tahan ngn perangai dorg nie bile aku ajar tusyen hujung minggu..mcm2 ragam dan melampau batas pun ada. Byk lg kena blajr =)

Hidayah Bani said...

erk, ye ke..wah, kira ko penah gak mengajar. aku tak penah lagi ada experience, just observed..iAllah, kalau ada rezeki akan sambung kpli=PGCE kat sini.
tu la, tak setuju dengan sesetengah golongan yg rasa jadi cikgu pilihan terakhir.

Cid said...

bagus la budak2 tu...haha.