Thursday 16 June 2011

Demokrasi berparlimen.

Demokrasi berasal dari bahasa yunani yang membawa maksud 'Pemerintahan Rakyat'

Slogan yang dilaungkan bersama demokrasi adalah 'dari rakyat, untuk rakyat'

Pemimpin dipilih oleh rakyat melalui pilihan raya. Kemudian pemimpin tersebut akan berkhidmat untuk rakyat. Apabila pemimpin tersebut tidak menepati citarasa rakyat ataupun mengabaikan kepentingan rakyat, rakyat berhak bersuara.

Antara cara untuk rakyat bersuara apabila mengamalkan sistem demokrasi adalah:

Demonstrasi merupakan salah satu komponen demokrasi. Jika diharamkan demonstrasi, maka tidak sempurnalah sistem demokrasi yang diuar-uarkan.

Banyak demonstrasi yang telah dijalankan, antaranya ketika menentang pembentukan Malayan Union hinggalah pada masa kini.

Diharap, jika kita telah menerima sistem ini sebagai sistem pemerintahan, gunakanlah sistem ini sebaik-baiknya. Tidak kira sama ada mereka(kita) adalah daripada komponen kerajaan ataupun pembangkang. Jangan mengubahsuai sistem demokrasi untuk kepentingan sesebuah pihak. Jika ingin ubah, tidak perlu gunakan perkataan 'demokrasi'.

Jika anda masih ingat, Malaysia mempunyai hak kebebasan bersuara selagi tidak melanggar  lima perkara sensitif ini: Anda rujuk sendiri. Sejarah SPM.

Inilah kepentingan sejarah. Supaya kita menghayati apa yang telah berlaku dan mengambil pelajaran dari setiap yang berlaku.


Masih ingat gambar ini dalam buku teks tingkatan berapa?


No comments: