Monday 27 June 2011

Kita bukan di zaman mereka.

Semalam, sewaktu menaiki keretapi dari Leeds untuk pulang ke rumah, saya melalui sebuah stesen janakuasa yang pada saya agak misteri. Saya agak stesen tersebut adalah  stesen janakuasa elektrik. Kebetulan pada waktu itu yang duduk disebelah saya semalam adalah senior saya yang sememangnya pakar dalam bab nuklear ni. Tanpa berlengah, saya tanya.

" Kak, apa tu, _____ nuklear kan?"(dah lupa dialog, tapi ada kaitan dengan nuklear la)

Berdekatan dengan Derby.


Lalu senior saya mengiyakan.

Wah, memang betul jangkaan saya selama ini bahawa negara ini mengenerate electricity menggunakan nuklear( salah satu)..

Akhirnya saya pun bertanya pada senior saya dengan lebih lanjut, di samping itu juga saya ada kaitkan dengan  sedikit ilmu nuklear yang saya ada baca. Isu nuklear memang panas sejak-sejak ini. Tambahan lagi kemalangan nuklear yang  berlaku di Fukushima beberapa hari selepas tsunami melanda negara tersebut. Walaupun  tidak belajar mengenai nuklear tetapi rasa ingin tahu tetap ada. Tanam sifat inquiry.

Ok, ketepikan cerita diatas, ianya hanya mukaddimah sahaja. Apa yang saya ingin tambah lagi adalah tentang masyarakat di negara kita yang sensitif tentang nuklear. Tetapi sejauh mana pengetahuan mereka terhadap nuklear yang membuatkan mereka sensitif akan isu ini? Adakah kerana mereka tahu ataupun hanya dengar-dengar sahaja?, Jika dengar-dengar sahaja sudah terbukti bahawa budaya ilmu seolah-olah kurang. Masyarakat  lebih gemar dengan budaya mengeji dahulu sebelum mengkaji. Tetapi rasanya bukan sekarang, sejak zaman hang Nadim, Mahsuri, Dang Anum ataupun Hang Tuah lagi.

Masyarakat gemar mempercayai fitnah ataupun cerita karut yang disebarkan melebihi mengkaji dahulu mana sumbernya. Kini isu Lynas senyap sahaja, kerana apa? sudah ditenggelamkan dengan isu lain. Mengapa dahulu bangkang Lynas? adakah membangkang kerana ada alasan yang kukuh  ataupun hanya mengikut norma masyarakat sahaja? Lihat orang pangkah isu Lynas, ikut juga membangkang. ( saya masih juga membangkang isu Lynas)

Akhir sekali, suburkanlah budaya mengkaji(ie: membaca, bertanya pada yang pakar) sebelum kita membuat keputusan. janganlah kesimpulan yang di buat hanya sekadar melihat arus. Budaya ilmu@ mengkaji perlu disuburkan untuk mengelakkan kejadian seperti Mahsuri, hang Tuah dan pelbagai lagi berulang kembali. Jangan sinonimkan masyarakat melayu dengan fitnah tidak berasas, lalu terus menghukum. Kita bukan zaman mereka lagi. Kita mahu jadi masyarakat berilmu. Membangun tamadun menggunakan  ilmu, bukan tindakan melulu hasil dari sumber yang tidak tahu.


Kita bukan lagi di zaman mereka.

7 comments:

Anonymous said...

saya setuju dengan pendapat anda

Yusri Yusop said...

cooling tower je kot..bkn nuclear reactor..ak pernah nampak gak cooling tower ni..odw ke sheffield rasanya..korang p mana?

Hidayah Bani said...

ok, tu mukaddimah je. haha..mmg odw nk g sheffield. ye la, takkan cooling tower semata. tu gambar je. :P. aku rasa aku dah lupa word untuk gmbarkan apa bnda tu.

Hidayah Bani said...

hari tu, kak faie kata, benda ni panaaaas sangat.. ada kaitan tak dengan generate electricity gn nuclear yg hasilkan heat and energy?

Yusri Yusop said...

hahahaha..isi kandungan mmg ada idea2 yang maju..xmcm sesetengah orang pk..kena bawa ke dewan kuliah nnt... kalau reactor arang batu pun kena ada cooling tower gak..

Yusri Yusop said...

n nuclear reactor mmg dah tentu kena ada cooling tower..contohnya yang kat jepun tu, waktu gempa, semua power dia off..termasuk enjin yang pam air untuk cooling sekali.. tu yang meletup tu.. yang kat chernobyl dulu, dia angkat semua control rod, jd terlalu panas sampai meletup...xsilap ak lah..dah lama tinggalkan subject niT.T

Hidayah Bani said...

ha..kak mai crite yang tu la,yang kat Jepun tu, maklumla kak mai fresh lagi bab-bab nuklear ni(lagipun dia dapat tinggi hehe:P). best la dengar cerita korg,kdg2 aku baca jgk post yg ko post(pasal nuklear). kalau faham,mmg best and akan faham both condition why ada yang nak nuklear and ada yang tak nak.(scientist and org awampya demand). (best dgr cerita dari org yang dah sacrifices her night studying nuclear).hehe..