Saturday 11 September 2010

makan...makan..

pada yang kenal aku
mesti pelik,nape tajuk gtu
rajin dan gatal tangan
nak conteng dinding ni slalu
haha..bukan ada org baca pun
bangun pagi je
blogging.
kata tangan sakit
haha..
tipu la ko ni dayah
semalam ok je balik kampung
bla..bla..bla..
pendekkan cerita
pas conteng unk previous entry semalam
aku baca balik buku yang aku promote hari tu
pasal makan!
hehe,teringat kali pertama makan dalam talam
hehe
hence,ada satu hadis yang best!untuk peringatan aku bila makan
nak makan,termakan,hampir makan n bila makan ramai2.
Abu Ayyub al-Anshari meriwayatkan:
maksudnya:"suatu hari,kami sedang bersama Rasulullah saw.Beliau menyuguhkan makanan.Tidak pernah kulihat makanan yang lebih berkahnya daripada makanan itu pada awal kami memakannya.Namun tidak pernah pula kulihat makanan yang lebih sedikit berkahnya daripada makanan itu pada saat terakhir kami memakannya.Kami bertanya 'wahai Rasulullah.Mengapa hal ini bisa terjadi?'Beliau menjawab,'kita menyebut nama Allah ketika kita mulai makan.Tetapi kemudian,ada orang yang duduk lalu makan tanpa menyebut nama Allah.Maka setan pun makan bersamanya'.
(riwayat:Tirmidzi,Ahmad,dan Bagawi)

jadi,tu lah sebabnya ye lau aku makan kadang2 tak kenyang
bukan orang lain
ntah2 aku sendiri yang lupa..ish2
aku pinjam je buku ni
nak beli la nanti
sebab boleh jadi panduan seharian.
haha
berbalik pada hadis kat atas
takutnye setan duk makan sekali
dahla setan,makan dengan setan..
tanak aku
makanan kan darah daging
berkah:penting
untuk pembinaan hati yang suci lagi murni
wuwu...
p/s:hari ni seronok,bangun pagi tengok bengkak kat tangan dah makin surut
get well soon !inshaAllah.
asal banyak strikethrough,abaikan perenggan pertama.

No comments: