Sunday 10 October 2010

year of changing

itulah kata-kata yang diutarakan oleh seorang penulis cerpen yang bertajuk 4kuntum bunga.Aku suka mendengar kata2nya,bagaikan menghibur hatiku kala aku mengalami kecelaruan yang telah lama aku simpan hingga aku tidak tertahan menanggungnya.Tindakan aku semalam mungkin tidak nampak di mana matangnya aku sampai tegar bertindak macam tu...sengaja ku tahan penulis tersebut dari beredar dari bilikku,aku ingin mendengar setiap bait kata2nya.Aku akui,apa yang aku rasa adalah salah,tapi pada aku..aku memerlukan masa untuk bekerjasama dengan seseorang.Aku tahu,tarbiyah bukan untuk menyeragamkan manusia,setiap manusia mempunyai karektor yang tersendiri.Allah yang mencorakkannya.Aku tahu semua tu,tapi aku masih belum dapat memahaminya dengan hati menyebabkan aku kecundang.
seribu kemaafan aku pinta pada dia,
Jalan menuju keredhaan Allah itu banyak durinya,banyak dugaannya..pengorbanan..mudah untuk aku tulis,tapi bukan mudah untuk aku lakukan.keadaan diri yang sejak dari kecil jarang menerima arahan menyebabkan aku bungkam apabila aku menerima arahan.. inilah perubahan yang aku akan hadapi,kerja secara amal jamaie,aku perlu meluruskan niat,mencari keredhaan dan perlu mujahadah dalam bekerjasama.tapi apa yang aku terima diasampaikan melalui . orang kedua,mengapa perlu disampaikan melalui orang lain?mengapa tidak sampaikan sendiri padaku?adakah aku ini terlalu kecil untuk terus bercakap dengan aku?
perubahan yang berlaku juga aku tahu melalui orang kedua.mengapa aku tidak diberitahu oleh orang yang sepatutnya?setiap orang karektornya berbeza,mungkin ada yang boleh menerima dari orang lain..tapi pada aku,benda yang besar seperti itu,aku mahu mendengarnya sendiri.....
semasa di Malaysia,seorang kakak yang sangat aku hormati bertanya padaku,sudikah aku kalau aku di hantar ke sana?lantas aku berfikir mengatakan ya..mungkin waktu itu aku bersama dengan semangat,tetapi bukan dengan kefahaman dan persiapan menghadapinya,tidak pernah aku terfikir dengan siapa aku akan berkerjasama?bagaimanakah karakternya..apakah niatku?
aku sangat tertekan bila mendengar perkataan2 itu,pada aku,kejayaan bukan terletak pada kehebatan aku mengumpulkan manusia yang kosong,tetapi bagaimana aku meniatkannya untuk keredhaan Allah.Andai aku terus pergi tanpa mendengar kata2 dari penulis,mungkin aku hanya pergi kerana tugas,mana keredhaan Allah akan ku dapat?tanpa niat yang sebenar2nya.
hari ini aku berfikir,
aku perlu muhasabah diri..mencari dimana titik hitam yang menyebabkan aku kecundang,memperbaikinya agar apa yan aku akan lakukan aku fahami.aku tidak mahu hanya mengejar mad'u..mendf,mengorbankan masaku,apa yang ada padaku,mengumpulkan orang,tetapi keredhaan Allah itu jauh sekali.
berikan aku masa memuhasabah diri..
maafkan aku kakak yang saya hormati.
saya hanya tidak mahu di dominasi.
tapi akan saya atasi perasaan ini,walaupun memakan diri.
maafkan saya kakak yang saya kasihi..
kerana disaat akhir baru saya memahami..
maafkan aku penulis,kerana mengambil masa kamu untuk bersama aku.
maafkan saya kakak yang saya sayangi,kerana kamu menggantikan saya di saat akhir.

1 comment:

tanah said...

Salam...
Wah..xde tulis pun penulis yang di.... kat hujung...waaaaaaaa..

Anyway sis..everyone has their own challenge dis year..mine also..year of changing...semoga mendapat redhaNya walau apa pun tindakan kita...;))