Wednesday 6 October 2010

terasing

salam,

Terasing,novel pertama yang aku baca kat Uk untuk tahun ni..hehe..erm,pada aku cerita dia tak berapa menarik sebab aku dah boleh jangka apa yang berlaku,even pada aku jalan cerita yang bosan,tapi values yang ada sangat bagus lah untuk kita jadikan darah daging.Tema values yang diketengahkan ialah ukhuwah,persahabatan yang berlandaskan keimanan.cerita ni pasal saif dan zaman dimana saif ni telah menyetujui untuk sentiasa mengingati Zaman di dalam doa dan juga apabila zaman ni jatuh,dia akan hulurkan tangan untuk menaikkan semula.Konflik bermula bila masing2 melanjutkan pelajaran dan setelah hampir 4 tahun berpisah,zaman tidak dapat dihubungi....konflik yang berlaku adalah __________dan apa yang berlaku pada zaman _____.Akhirnya Zaman pulang semula dengan dendam  pada saif kerana janji saif yang kedua iaitu menghulurkan tangan apabila dia terjatuh baginya tidak ditunaikan,zaman rasa terasing..by the way rasa tersentuh jugak  melihat kesungguhan saif untuk menunaikan janji tersebut,padahal semuanya adalah berpunca dari salah faham dan juga pra sangka buruk...novel ini adalah yang terawal Hilal asyraf yang dipublish..pada aku still tak boleh menandingi sinergi,environment novel2 beliau adalah berbeza,tapi apa yang diketengahkan adalah sama iaitu ukhuwah,persaudaraan dalam Islam.hurm..lagi satu buku dia yang aku tengah baca adalah Fanzuru,langit ilahi 3,buku ni memang lebih meninggalkan kesan berbanding langit ilahi dan kembara hamba mencari cahaya..btw aku belum habis baca fanzuru,tapi sampai apa yang aku baca,semua cerita yang beliau coretkan aku akui,takde yang non sense..kadang2 aku terfikir,pekanya dia pada kehidupan seharian,motivasi2 yang dia dapat  tu adalah dari kehidupan beliau,melalui kuliah,pengisian yang takde pun bertemakan kursus motivasi macam kat Malaysia an...maknanya motivasi tu kita boleh dapat dari kehidupan,bukan dari ceramah motivasi yang merapik2 kat luar sana,(bagi org yang pandai grab apaa yang berlaku pada sekeliling dia and related dengan kehidupan ).satu perkara lagi,pada aku dia mempraktikkan apa yang dia tulis lagi2 mengenai ukhuwah kerana,aku perasan benda ni bila dia merakam ucapan and kata2 sahabat sekeliling beliau dengan menulis nama penuh orang tu.Memang best kalau dapat ingat nama orang and muka orang tu dengan cepat kan..sebab aku ni memang lambatla nak ingat nama orang,apatah lagi nama penuh:(,dan selalunya orang yang tegur aku dulu dengan kata:"macam pernah nampak,ni Hidayah kan",pastu aku mula la buat kering je and otak aku pun mengrefresh memori sapeee la orang tu..huhu..jadi,mulai hari ni,aku pun perlu peka pada sekeliling..sebab motivasi and inspirasi tu dapat dari sekeliling kalau kita peka,Hilal juga manusia,aku juga manusia..yang membezakan adalah bagaimana kita melihat &mengambil pengajaran pap yang berlaku di sekeliling kita....

salam ukhuwah
-hidayah bani-
birmingham 2010
syawal 27 1431
Terasing
pic from google
fanzuru
pic from google

No comments: