Wednesday 27 April 2011

Pencuri.

Saya curi masa
Sebab saya mahu lepas segalanya
Masa saya sedikit
Tanggungjawab saya banyak
Saya janji saya curi masa sedikit sahaja

Tapi

Saya curi masa lebih dari yang sepatutnya
Saya jadi alpa
Saya jadi pelupa
Saya  menari diiringi pelangi senja
Gembira rasa tanggungjawab hilang serta merta

Saya terasa bahagia
Akibat curi masa
Saya lari, saya menari, saya gembira
Malangnya guruh menerpa , saya tersedar dari lena
Saya lihat tanggungjawab masih setia menunggu saya
Meminta untuk ditunaikan haknya.
Namun masa telah jauh tinggalkan saya
Saya terdiam seribu bahasa.

Saya menangis
Tapi saya tahu tangisan ini tidak berguna
Masa datang sekali sahaja
Tapi saya gunakan dengan sia-sia
Masa berlalu dengan pantas
Tanggungjawab mengekori saya

Saya semakin dewasa
Mereka yang sebaya  jauh sudah tinggalkan saya
Saya merangkak dalam cahaya
Saya bertatih belajar semula apa itu masa
Saya berjalan merentasi usia
Picture: Credits to Deviant Art
url
Apa yang saya ada kini
Masa yang tinggal dan tangunggjawab yang belum tertunai
Itulah harapan saya
Apa yang masih ada
Supaya saya mampu bina kekuatan dari kelemahan
Supaya saya mampu memecut laju merentasi  masa yang masih tinggal
Berbekalkan keredhaanNya
Selagi enjin nadi belum mati
Saya ingin tunaikannya




Saya agak

Jika saya berada di zaman para sahabat
Saya tidak tahu apa status saya
Sahabat yang tanpa sengaja tidak ikut angkatan Tabuk
Atau yang sudah sedia 1001 alasan mengapa tidak ikut sekali?
Tapi
Saya mahu turut serta ke angkatan jihad tersebut
Saya tidak mahu menjadi mereka yang tercicir dibelakang

Andai saya boleh pulangkan semula masa yang telah saya curi
Tentu sudah saya lakukan
Namun
Segunung emas, seluruh langit dan bumi masih tidak mampu
Menebus sesaat yang telah berlalu.



Demi Masa.(Al-Asr)
2244
27042011
Kabur mata zahir
Gilap mata hati





No comments: