Thursday 7 April 2011

Panas, Panas, Menggelegak...grrr...[part 2]

Assalamualaikum wrm.

Part1 [klik sini]

       Alhamdulillah, syukur pada Allah. Baru-baru ni, saya mendapat satu cara bagaimana menggembirakan hati yang sedih atau marah. Caranya ialah, apabila saya rasa kesedihan dan kemarahan saya memuncak, saya bisikkan pada hati saya, "berapa banyak nikmat Allah yang aku syukuri?" Terus saya berasa malu untuk terus bersedih dan memarah-marah tak tentu pasal. Saya malu kerana apa hak saya untuk marah dan sedih, sedangkan Hak Allah itu lagi hebat dan lebih cash apabila saya membuat Allah marah dan sedih dengan perbuatan-perbuatan saya yang penuh hina- dina dan keji. (TT_________TT), apabila saya melakukan kesilapan, Allah tidak pula terus menarik nikmat saya atau bagi warning depan mata, bahkan terus-menerus memberi nikmat yang ada. Lalu hati kecil saya berkata lagi, "alangkah sedikitnya syukurmu wahai diri".

   Saya akan menyambung kembali  apa yang saya tulis mengenai tajuk diatas atau secara straight to the point nya adalah marah. Hakikat kemarahan ini, kita boleh lihat dan nilai pada perubahan yang berlaku pada diri  kita semasa kita marah. Apa yang kita rasa? dan apa yang kita boleh lihat reaksinya?
Pada waktu kita marah, darah yang menggeleak dalam hati kita akan menuntut untuk melakukan tindak balas.[ ada rasa begini tak? jika tiada, memang saya tabik spring dekat anda]. Kemudian api kemarahan ini akan menjadikan darah dalam hati kita mendidih, kemudian mengalir ke seluruh urat saraf dan seterusnya naik ke bahagian atas badan sebagaiman air yang menggelegak di dalam periuk nasik naik ke permukaan. [ fiuhhh~].
kemarahan itu umpama nuclear power plant reactor, apabila tidak dipam airnya secara berterusan(sabar, zikrullah),
makanya leburlah besi-besi hati kita yang kuat itu, bercelarulah sistem yang ada, meningkatlah suhu reaktor.
akibatnya, tekanan udara dalam reaktor menjadi tinggi...lalu~
[kredit gambar: Google]


  Akibatnya! Muka, mata dan kulit kita akan menjadi kemerahan. Umpama darah merah yang terkandung dalam gelas kaca. Darah akan menyirap naik dengan ganasnya apabila kita marah kepada orang yang lebih rendah kedudukannya berbanding kita, ini kerana kita boleh bertindak ke atas beliau, justeru itu sekiranya kita tidak dapat mengawalnya, maka berlakulah peristiwa berdarah lagi ngeri hasil dari api kemarahan itu tadi. Sekiranya kemarahan itu kepada orang yang lebih tinggi pangkatnya dari kita dan mustahillah kita nak bertindak balas kepada beliau makanya...menyusutlah darah yang terserlah dipermukaan kulit lalu masuklah ia ke lubuk hati(makan hati)...  ataupun hanya mampu potpet di belakang sahaja. [fiuuh¬_¬]. Ok, apabila kita marah pada orang yang lebih tinggi daripada kita, makanya kita akan mula berasa sedih. Disebabkan kesedihan secara fizikalnya kulit akan menjadi kuning dan pucat.
erk, apabila tidak dapat mengawam kecelaruan nuclear power plant reactor akibat putusnya bekalan air(sabar, zikrullah) sebagai ajen penyejuk makanya, meletuplah reaktor tersebut.[ok, yang kat atas tu gambar dia over sikit].
Bila dah meletup, pelbagai kesan buruk yang dapat kita rasai, antaranya berkeliarannya bahan-bahan radioaktif yang merbahaya seperti Iodine-131 yang boleh merebak ke seluruh dunia.[ ok, analogi ni over]. 


Sekiranya marah itu adalah pada orang yang setara dengan kita, maka kita akan kelihatan berubah-ubah dan darah pula akan naik dan turun secara drastik. Jadinya, akan kelihatan gelisah dan pucat. Jadinya, pada ketika kemarahan- kemarahan ini naik, syaitan akan meghampiri dan meyucuk-nyucuk kita untuk memberi makanan kepada marah ini iaitu tindak balas....hu~.
Jadinya, apabila kita marah, masa tersebut bukanlah masa yang sesuai untuk kita mencari solusi kerana saat itu solusi kita berdasarkan emosi! jadi berwaspadalah apabila kita mula merasakan tanda-tanda seperti ini, banyakkan beristighfar dan mengingati Allah. Kekuatan kita tidaklah terletak pada kuatnya kita menumbangkan lawan, tetapi kuatnya kita apbila menumbangkan api kemarahan...=]

Bukanlah orang yang kuat dan gagah itu dengan hebat bergusti tetapi kuat yang sebenarnya ialah orang yang dapat mengawal dirinya ketika marah.   [ HR: Al- Bukhari,Muslim]



Akan bersambung lagi....
ps: Bersama-samalah kita membantah pembinaan loji muklear. hua~ sayangkan alam sekitar kita, sayangkan negara! kerana Allah.

1 comment:

sky pirate said...

eh blog dah mengalami proses transformasi. menarik2. sbb biler lihat marah scientifically, terus marah hilang =)