Monday 11 April 2011

Man in space.

Assalamualaikum wrm... heh, tajuk dah bahasa inggeris, tapi entri berbahasa melayu. Bolehla=P

Pada hari Ahad yang lepas, sementara menunggu keretapi dari Euston- Birm n.s, sempat juga saya mencapai majalah Sky at Night. Tajuk utamanya pastilah mengenai manusia pertama yang ke angkasa lepas iaitu Yuri Gagarin. Angkasawan yang berasal dari Rusia ini telah berada di angkasa lepas selama 108 minit menggunakan kapal angkasa Vostok 1 yang dilancarkan menggunakan roket Korolev R-7. Peristiwa ini berlaku pada 12 April 1961. Tahun ini merupakan ulangtahun ke 50 manusia ke angkasa lepas yang buktinya anda boleh lihat melalui video, hasil penulisan, gambar-gambar yang telah dirakam ataupun mendengarnya dari mereka yang tahu!.

[kredit gambar]


 Serba sedikit saya ceritakan tentang Yuri Gagarin ni, beliau telah menaikkan semangat dan nama Rusia serta negara eropah yang lain untuk meneroka bidang sains angkasa ni. Selain itu juga, apa yang menariknya Amerika Syarikat juga turut tercabar. [heh, diorang mana boleh kalah], lalu presidan A.S waktu ketika itu iaitu John. F Kennedy telah menetapkan visi dan misi A.S lebih tinggi dari apa yang Yuri Gagarin @ Soviet Union ni dah buat. Misi mereka ialah mereka akan ke bulan pula dan meneroka lebih dari itu.  [waah]. Ucapan beliau yang bertekad tinggi ini telah dirakam di Rice University A.S. 
Inilah permulaan perlawanan antara Soviet Union dan A.S dalam misi menawan angkasa.

bla..bla.. kita mana boleh kalah dengan Soviet Union
[kredit gambar]



Ucapan beliau:
' Many years ago, the great British explorer Goerge Mallory, who was to die on Mount Everest, was asked why did he want to climb it. He said, " Because it is there, "  Well, space is there, and we are going to climb it, and the moon and the planets are there, and new hopes for knowledge and peace are there. And therefore, as we set sail we ask God's blessing on the most hazardous and dangerous and greatest adventure on which man has ever embarked.'
                                                                                                                           J. F kennedy 1962.


Yuri Gagarin telah mati ketika beliau berusia 34 tahun. Baiklah, sedikit-sedikit sahajalah cerita pasal Yuri Gagarin ni, kalau anda nak tahu lebih lanjut, ada di bahagian sumber dan anda boleh sambung membaca melalui sumber yang telah saya letak di penghujung entri ini.

Roket ini telah dilancarkan pada jam 9.07 am waktu Rusia. Pada waktu tu, YG  dengan semangatnya telah jerit
"Poyekhali!" yang membawa maksud ( Let's go!)

Model kapsul Vostok-1
    




Pada kita manusia pertama yang pergi ke angkasa lepas tentulah Nabi Muhammad s.a.w. Baginda merupakan manusia pertama yang melawan arus tarikan graviti bumi dan terbang bersama buraq ke angkasa lepas. Kelajuan buraq melebihi kelajuan cahaya. [wah.....], cuma apa yang membuatkan kita kurang peka untuk memberi jawapan bahawa baginda merupakan orang pertama ke angkasa lepas adalah kerana tiada bukti seperti gambar, video dan sebagainya. Apa yang ada? yang kita ada hanyalah iman yang mempercayai akan kekuasaan Allah ni. Manusia pertama yang sanggup mempercayai bahawa Nabi Muhammad ni dah jadi angkasawan dan juga dijalankan hingga ke Masjid Al-Aqsa ialah Saidina Abu Bakar yang keimanannya jika ditimbang dengan keimanan seluruh penduduk bumi, nescaya iman beliau lebih kuat. {fuh~}. 
Sumber  Rujukan:
i)Muhammad Said Ramadhan Al- Buti, Fiqh Sirah jil. 1, hal 197-210
ii) BBC Sky at Night, April 2011.
iii)Profesor Brian Cox & Andrew Cohen,Wonders of the Solar System, pg 16.

Dob 4.5 saya masih lagi berehat-rehat dilitupi oleh blanket pink.¬_¬. Musim stadi. Perlu seimbangkan antara hobi, dan stadi. Ibadah adalah keseluruhannya. insyaAllah. Jom semua!..


                        

No comments: