Sunday 13 March 2011

Breaking News!

  salam wrm
 Usai sahaja usrah, ada sesi qadhaya bersama mereka^^,. Apa yang kami bincangkan ialah mengenai medium antara rakyat dengan dunia  iaitu 'akhbar'.

Akhbar, lihat sahajalah apa berita utama akhbar itu.
kredit gambar

Wah, pelbagai komen yang saya dengar, ada yang senaraikan ranking akhbar yang tak best, ada yang kata tak menarik dan banyak lagi. Saya mendengar sahaja. Personally(baca:secara peribadinya) saya suka dengan ranking akhbar yang mereka tidak sukai, ramai yang sudah nampak 'kemuakan' berita didada-dada akhbar dewasa ini. Ahah, termasuklah saya sendiri.
    Bukanlah tujuan saya untuk menyalahkan akhbar, mungkin juga  permintaan daripada pembaca yang membuatkan akhbar hanya menurut kata lalu hilanglah rasa. Saya kesal, baru- baru ini saya membaca sebuah akhbar yang dikatakan pencetus minda rakyat, tajuk berita tersebut juga malu untuk saya sebutkan, mungkin juga anda tahu.(ala, yang kes liwat tu), inilah transparensi yang dihidangkan pada rakyat, transperansi atas katil, transperansi seluar dalam dan sebagainya. Saya cuba berfikir, bagaimanakah perasaan kanak- kanak apabila membaca keratan akhbar ini? adakah baik untuk perkembangan akalnya? hatinya? bukan sahaja kanak- kanak, tetapi seluruh lapisan masyarakat. Inikah transperansi yang dimahukan oleh rakyat? saya juga tidak tahu, tetapi jika ditanya pada saya, saya lebih berminat untuk mengetahui transperansi perbelanjaan negara, harta setiap wakil rakyat, gaji mereka dan dimana harta-harta rakyat dibelanjakan ataupun banyak lagi benda-banda yang boleh ditransparensikan.
tansparensi?
kredit gambar
   Saya dapat rasakan, di dada- dada akhbar tabloid pula terutamanya di muka hadapan pasti yang menjadi penghias atau berita utama adalah yang berhubung kait dengan jenayah seksual, antaranya bapa rogol anak, guru raba anak murid, apakah impaknya pada pemikiran rakyat jika hampir setiap hari dihidang berita yang sebegitu rupa? adakah akan menjadi alah bisa, tegal biasa? mungkin saya boleh analogikan dengan sejenis ubat pain killer(baca:pembunuh sakit) iaitu aspirin, ubat ini sangat jarang diambil dan merupakan ubat kawalan yang mempunyai efek yang hebat pada pengambilnya, tetapi jika pengambil ubat itu mengambil ubat tersebut secara berterusan, pada suatu masa nanti ubat tersebut sudah tidak mempunyai apa-apa kesan pada tubuh pengmbil ubat tersebut. Begitulah juga minda kita, bagaimana jika berita tersebut adalah berita biasa, adakah ianya akan memberi kesan pada sensitiviti kita.
    Saya kagum dengan akhbar tabloid di UK yang diberi secara percuma iaitu Metro, akhbar tersebut mempunyai input untuk outside learning, setiap hari  memang kolum tersebut dipenuhi dengan fakta sains yang setiap lapisan masyarakat boleh membacanya, tidaklah khas untuk siapa-siapa yang ingin mengambil GCSE atau peperiksaan yang lainnya. Saya tersenyum sinis apabila membaca sebuah akhbar tabloid yang membuka cerita mengenai pokok petai menangis, wah apabila tajuknya juga sudah mistik bagaimana pula isinya? adakah mempunyai sebab yang saintifik? Bagaimana kita hendak menjadi negara maju sekiranya medium umum ini masih menyebarkan dakyah-dakyah yang kekurangan unsur saintifik, mistik overshadow fakta saintifik.(=.=!)..
      Bicara mengenai overshadow, baru-baru ini saya melihat sebuah filem yang pada saya hebatlah tahap seramnya hingga saya mampu lihat part 1 sahaja, kemudian saya biarkan laptop saya terbuka hingga part 1 itu habis. Pada mulanya saya suka dengan cerita tersebut kerana banyak menggunakan ayat Quran yang pada saya sangat bagus dan bermotif, tetapi saya sudah lupa apa mesej yang hendak disampaikan apabila aksi seram overshadow mesej keagamaan yang hendak disampaikan. ( ye, saya takut nak habiskan part1.haha)
     Ini hanya pandangan saya, tidak perlulah hendak menyalahkan mana-mana pihak kerana negara kita negara demokrasi (DARI rakyat KEPADA rakyat), negara yang bebas membuat pilihan, . Andai ingin salahkan kerajaan, mungkin boleh lihat semula itulah kerajaan pilihan rakyat, jadi saya lihat pada diri saya sendiri  sebagai seorang pendidik. Ini bermakna saya sudah mempunyai tanggungjawab yang cukup besar., ya masa muda saya memang berharga, tetapi saya tidak mampu menjawab dihadapan Allah kelak yang saya gunakan waktu itu untuk berfoya-foya.

No comments: