Wednesday 2 March 2011

[reviu] Alangkah lucunya negeri ini.

pics:Google



salam wrm...
 Usai sahaja saya menonton filem ini, memang tangan saya meronta-ronta ingin menulis apa yang hati &akal saya cerna. Tetapi............Hormon-hormon ngantuk lebih pantas bertindak, lantas action yang sepatutnya, (duk kat meja stadi, stadiiiiii sambil menulis entry ) bertukar berpandukan rotation pada C2 axis kepada menarik duvet dan ZzzZZzzZzz..(tamatlah riwayat saya untuk hari semalam). Alhamdulillah, Allah beri izin pada diri saya untuk beroperasi hari ni, hu hu.. dan semoga operasi-operasi saya pada hari ini lebih baik dari semalam...ameen.

Alangkah lucunya negeri ini, keseluruhan cerita ini punya mesej yang tajam dan berani, filem ini lebih kepada membuka mata pembesar, rakyat dan makhluk-makhluk yang lain akan realiti di negeri tersebut. Watak- watak yang diketengahkan adalah penganggur yang mempunyai sarjana, pencopet-pencopet (pick pocket,penyeluk saku) haa..pencopet-pencopet ini adalah kanak- kanak ye, masyarakat kampung: tok imam, ibu bapa, rakan sebaya. Berlatarbelakangkan konflik rakyat dalam mencari sesuap nasi di samping ingin mengaplikasi apa yang telah dipelajari, cerita ini pada saya terus memberi mesej tanpa perlu berselindung lagi.
satu lagi mesej yang ada ialah kepentingan pendidikan, kepentingan pendidikan telah di terapkan secara santai dalam filem ini. Rasa mahu cerita lebih, tapi..lebih baik jika anda sendiri menilainya.:)

Apa perbandingan filem ini dengan filem di Malaysia?
waaah, bagai langit dengan bumi dari segi penyampaian mesejnya, bagai hantu kak Limah dan juga si Muluk(nama watak utama), pada saya, watak Muluk dalam cerita ini memang memberi impak yang besar, mungkin agak keterlaluan andai saya membuat perbandingan filem ini dengan hanya satu sahaja filem di Malaysia, ok, sekarang selak balik file-file lama, cerita Malaysia baru-baru ini dan lama-lama ini yang saya lihat adalah pisau cukur, aku masih dara dan apa lagi ntah, semua saya tak larat nak habiskan..ha, mat semp-it, apa lagi-lagi la...ok, jika anda sudah tengok cerita-cerita ini, sila buat perbandingan dengan cerita Alangkah lucunya negeri ini . Saya rasa rekemenkan anda membuat perbezaan dari segi motif dan juga mesej.=.=.

Baru-baru ini, sahabat saya ada memberitahu pada saya, ada artis yang marah pada TV islamik di negara kita, syarikat chanel yang baru iaitu tv..jeng..jeng..,ok, artis tu agak berang dan menyatakan : bagaimana hendak berlakun kalau tak boleh pegang-pegang,penting kotttt,habis tu kalau jadi suami isteri macamana?(ok,ini ayat saya,tapi ayatnye mungkin lebih kurang)kamoon,pliss lakukan perubahan yang lebih diredhai,ok(malas nak ulas panjang-panjang),berbalik pada ALNI,..apa yang saya lihat dari filem ALNI ini, tanpa adegan pegang-pegang ataupun adegan berunsurkan seksual,ataupun pelakun-pelakon yang MENJOLOK MATA, cerita ini masih boleh hidup..masih boleh bernafas, andai filem ini tidak boleh pecah panggung pun. tetapi filem ini memberi satu MESEJ yang sangat MENDALAM dan berunsurkan REALITI.

saya hampir menangis melihat filem ini.ataaau mungkin ramai yang menangis apabila melihat filem lagenda  budak setan ke?(lupa..tapi ada setan-setan tu),tapi pada saya,lagenda budak setan tu, waktu part pertama, saya dah selamat buat kerja lain iaitu ZzzzZZZZzzz,
sayang seribu sayang,
 habiskan duit berjuta- juta,
menaja cerita yang tidak menjana minda,
 biarkan anak muda leka
hanyut dalam dunia yang dicipta.





HB,
revolusi sederhana?apa tu?


1 comment:

a.i.s.y.a.h. i.s.m.a.i.l said...

salam'alaik

dearest hidayah ♥

yup akak pun da tgk cite nie.. da lame gak tgk.. x ingat bile.. last year kot..

menarik kan?

byk sgt ibrah leh dpt.

awak nnt jd cikgu.. tanam niat nk membentuk dan membawa manusia kembali menegakkan Allah yang paling tinggi dalam hidupnya ♥

moga allah istiqamah kan kte ke akhir hayat.

btw, ckg kimia pun leh jd Dr gak tau. DR hati ♥.

take care dear.

loves fillah ♥