Monday 14 March 2011

Observation on 13/3/2011

Alhamdulillah, langit semalam cerah. Saya berkesempatan mencerap bulan. Berbekalkan teleskop Orion XT4.5 dan juga kamera Panansonic Lumix, saya menfokuskan teleskop tersebut pada encik bulan. Pada malam, bulan berada dalam fasa separa penuh.
Berikut adalah beberapa gambar hasil dari cerapan saya.
Using eyepice 25mm.
36x magnification.
Bulan separa penuh
Kelihatan kawah dan beberapa 'sea' yang terdapat pada permukaan bulan.



gambar bulan yang agak tak penuh, tapi kelihatan permukaan bulan.
Rasanya teknik tangkap gambar dan setting yang tak berapa betul=.="

Short Video: Moon.

Masa saya ambil video dan gambar-gambar di atas, memang lebih banyak gambar yang hanya nampak cahaya(silau). Waktu tu saya dah mula terfikir, "aiseh, kena pakai DSLR ni", setelah mencuba beberapa setting yang bersesuaian dengan komposisi cahaya, akhirnya dapatlah beberapa gambar yang memnuaskan hati saya. Jadinya, apa yang saya dapat, dalam ambil gambar ni kena la pandai set up kamera supaya bersesuaian dengan komposisi cahaya objek.=].
Kalau sebelum ni saya ada letak satu gambar bintang yang tak bulat[klik], tapi macam berbentuk2 kat tepi. Saya agak risau jugak, esoknya saya meneliti gambar tersebut dan lihat rumah yang terletak di belakang rumah saya, ye rumah tu ada aerial tv dan corong asap, patut la tak bulat, terhalang rupanya.=.=".

Oleh itu, sebutlah Alhamdulillah, Subhanallah=]

HB.

3 comments:

Yusri Yusop said...

nice pict and video..ak nak video..nak teliti sikit..8 saat je ke ko ambil?

Hidayah Bani said...

ada video and gambar-gambar lain, tapi aku tak uplod, nanti klu ada masa ak uplod gambar yg len. Rasa macam ada je lagi gambar yang menarik.hehe

Yusri Yusop said...

email kat ak video bleh??kalau ko free