Friday 27 May 2011

[sirah] Syamail Muhammad s.a.w

Aisyah r.a meriwayatkan:

Maksudnya: " Rasulullah s.a.w mendatangi saya dan berkata, 'apakah engkau memiliki makanan?' Saya menjawab, 'Tidak'. Beliau berkata lagi, 'kalau begitu aku berpuasa'. Pada hari yang lain, Rasulullah saw. datang kembali. Saya pun berkata kepada beliau, 'Ada yang memberikan hadiah kepada kita.' Beliau bertanya.'Apa hadiah itu?' Saya menjawab, 'Hays(makanan yang terbuat dari kurma, mentega dan tepung).' Rasulullah saw. berkata, 'Aku sebenarnya berniat untuk berpuasa pagi ini'. Lalu beliau memakan (hadiah tadi)."

(Riwayat Tirmidzi, Muslim) Mutafaqqun 'Alaih.

Sumber: Imam al- Tirmizi, Syamail Muhammad s.a.w, bab lauk pauk Rasulullah, hal 109.

Setiap kali hadis yang saya baca dalam buku ini, iaitu keperibadian Nabi Muhammad. Semuanya membuatkan saya kagum. Rasa bertuah dapat jadi umat Nabi Muhammad.Secara peribadinya terasa nak kongsi sama-sama hadis ni kerana:

1) Sikap Rasulullah yang penyabar. Bila tiada makanan, berniat untuk puasa. Kalau saya lah, bila takde makanan rasa bad mood je. (reflek diriT_T)

2) Berpuasa sunat. Boleh berniat di pagi hari, contohnya turun-turun dapur, cari benda nak sarapan takde, sangat dialu-alukan, tapi, dikala summer ni, kekuatan untuk berpuasa sunat sangat diperlukan hiyark!.

3) Menerima hadiah. Secara ringkasnya Rasulullah tidak menghampakan pemberi hadiah walaupun sudah berniat puasa sunat sebelumnya. Baiknya Rasulullah. Suka sangat part ni, Rasulullah menerima pemberian hadiah, rasa macam nak beri hadiah juga pada Rasulullah. insyaAllah, mari kita beri melalui selawat.:)

4) Silalah kongsi apa yang anda rasa.

Nak tahu juga.

No comments: