Friday 6 May 2011

Baju Kotor.

Sepasang suami isteri berpindah ke rumah baru. Mereka sibuk mengenas rumah baru tersebut. Esoknya, sedarnya si isteri dari tidur, dia melihat rumah sebelah melalui tingkap rumahnya. Dilihat seorang wanita tua sedang minyidai kain di ampaian, kain yang disidai di ampaian tersebut kelihatan kotor. Terlintas dalam hatinya, mengapakah wanita tua ini tidak membasuh baju sehingga bersih.

Hari kedua, si isteri terasa ingin melihat keluar lagi. Diwaktu yang sama, dia memandang ke luar melalui tingkap yang sama. Apa yang dilihat wanita tua itu menyidai pakaian, pakaian yang disidai masih kotor. Terdetik dalam hatinya, bagaiman wanita yang sudah tua dan berpengalaman ini membasuh baju. Dia memberitahu suaminya akan hal itu, namun suaminya diam sahaja,(buat kering).

Hari ketiga, si isteri ini bangun lagi, dia melihat keluar rumah melalui tingkap yang sama. Dilihat wanita tua itu sedang minyidai baju, tetapi kali ini baju itu bersih! Terdetik dalam hatinya, tentu wanita ini sudah mempunyai skills membasuh baju yang betul, ataupun menggunakan sabun yang betul-betul berkesan.

"Bang, sayang tengok mak cik tu dah basuh baju dengan bersihnya la, dah tiga hari sayang perhatikan, bersih jugak akhirnya, hoho".

Suaminya dengan selamba menjawab,

" Erm, takdela sayang, pagi tadi abang bangun awal sikit, cuci tingkap yang sayang guna untuk tengok mak cik tu".

si isteri

"erk...."

Moral : Mengadili seseuatu dengan menggunakan alat yang kotor. Akan nampak lah yang kotor itu walaupun yang kotor itu datangnya dari tuan punya pengadil.

Rehat seketika.




No comments: