Thursday 12 May 2011

Kapitalisme

 ialah perusahaan ataupun perniagaan yang hanya mementingkan keuntungan pada pengeluar modal tanpa mempedulikan kemaslahatan yang berlaku akibat dari perusahaan tersebut.

Bagaimana:
Semua cara adalah halal. Rasuah, riba, perjanjian yang tidak adil dan sebagainya. Perdagangan manusia juga adalah halal kerana konsep kapitalisma itu sendiri, iaitu asal untung.

Contoh kejadian:
Lihat semula sejarah tingkatan dua. Pihak British telah mengeksploitasi ekonomi negara kita sehabis-habisnya. Dari Perlis sampailah ke Sabah. Perkara ini tidak berlaku pada negara kita sahaja. Banyak lagi negara timur yang menjadi mangsa.


Kesan jangkan panjang
Sekularisme. Ibadah hanya ritual. Kehidupan adalah apa yang anda ada. Meningkatnya gejala sosial. Menuntut hak kebebasan hingga ingin bebas dari hukum tuhan. Idologi ini mempunya kesan domino yang sangat hebat pada kehidupan manusia di abad ini. Ideologi ini disebarkan pada zaman modenisme dan menjadi semakin teruk pada zaman ini iaitu pasca-modenisme.

Bagaimana ideologi ini disebarkan:
Zaman modenisma: Disebarkan melalui kolonolisme iaitu penjajahan. Pada ketika itu, kuasa Islam mula lemah akibat dari kalahnya perang dunia pertama. Negara Islam mula dipecahkan oleh pihak eeropah. Negara yang tunduk pada Kerajaan Uthmaniah juga keluar. Antara negara tersebut adalah Greece dan Balkan.
Zaman pasca modenisme: Sudah tidak perlukan tentera, cukup dengan kolonolisme melalui pemikiran. Senjata paling ampuh adalah hedonisme yang berlebihan. Pendek kata: Serangan pemikiran.


Jadi, apakah ideologi yang digubal oleh manusia mampu mengamankan dunia?

Mengapa mengantuk belajar sejarah zaman sekolah dulu?
Kerana objektifnya  adalah semangat kekitaan, semangat patriotisme, nasionalisme. Sejarah tidak menjadi satu subjek yang mampu membuka mata . Caranya tidak menimbulkan kesedaran pada keadaan kita sekarang hasil dari peristiwa sejarah yang berlaku. Sejarah banyak dipadam.






No comments: