Sunday 16 January 2011

andai aku....

Jam menunjukkan jam 2340 pm
letih...itu perasaanku kini,mp3 dibunyikan...
Al-Mathurat Sugra ku dengar perlahan...
lampu dipadam...
tiba-tiba  terpancar satu cahaya....
berkelip-kelip......
 diiringi bunyi helikopter yang berlegar di udara
aku masih baring,membiarkan sahaja....letih keluh jasadku....
tiba-tiba...rohku bersuara..hatiku minta aku berfikir..
andai aku pelarian dibumi sendiri...apakah aku bisa biarkan bunyi itu berlegar?
kemudian diselang seli dengan bunyi peluru buta
tanpa mengira nasib...mencari mangsa
sebagaimana saudara seaqidahku di sana...
Palestin,Pakistan,Afghanistan....Iran.Iraq..di mana sahaja..
dalam kesejukan malam,di buru mereka yang tamakkan dunia
tanpa belas,tanpa ihsan..tanpa mengira jantina dan umur..
kamu kanak2?kamu warga tua?
aaah...peduli apa.....
itulah mereka...
asalkan misi mereka berjaya...(2:120)
Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam) itulah petunjuk yang benar". Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepadamu. (120)
tanpa duvet,tanpa heater,tanpa makanan,tanpa hiburan..
saudaraku berlindung,hanya Allah menjadi pengharapan
di muka bumi Allah yang di mana bumi di pijak,di situ kalimah Lailahaillallah di junjung
bukan di hati sahaja,tapi dilidah dan amal
itulah mereka...saudara seaqidahmu wahai diriku.
aku........?....malu tunduk sendiri...
kuatkan aku di Jalan Ini wahai yang MahaPenyayang
berikan aku kekuatan berpegang teguh di taliMU,menjadi celupanMu....andai ini terbaik buatku....aku mahu menyumbang pada agamaMu.
Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (2:155)
saudaraku...bersabarlah,janji Allah itu pasti.
andai aku..
di beri pilihan
aku tidak mahu menjadi
robot tanpa ruh
di programkan oleh mereka
di ikat tangan
dibelenggu anggota badan
di butakan mata dipekakkan telinga
dari mendengar,membantu saudaraku..
leka dengan 'halwa mereka'
aku mahu manjadi pemuda
yang bangkit bersama
Allah
bantu hambaMu ini..
picture:credited to deviant art.

No comments: