Saturday 19 November 2011

Guru.

Jika difikir-fkir semula, cita-cita saya bukanlah guru. Namun, Allah lebih mengetahui kelebihan dan kelemahan hambaNya. InsyaAllah, apa yang Allah aturkan, itulah yang terbaik bagi saya. Tanpa saya sedari, saya sudah semakin jauh terjebak ke kancah perguruan.

Alhamdulillah, hari ini Allah izinkan saya untuk menjadi salah seorang fasilitator untuk kem solat. Kem solat merupakan kerjasama antara postgraduate dan undergraduate Birmingham dalam usaha mendidik golongan cilik ini cara bersolat. Sejujurnya, saya pergi untuk diri saya sendiri. Instead of niat ingin menyampaikan ilmu yang tidak seberapa ini, saya juga ingin belajar untuk diri saya.

Kedatangan kami disambut oleh kak Fina, terkejut juga saya apabila dia menggelarkan kami sebagai teacher di hadapan mereka.

Saya dan rakan yang lain cuba memecah kesunyian dengan sesi berkenalan. Terasa kekoknya apabila saya cuba memancing perhatian kanak-kanak tersebut, wajah mereka masih lagi kosong. Tiada perubahan! Laju otak saya berfikir, bagaimana ingin memecah kesunyian.

Akhirnya, kami kumpulkan sahaja mereka dalam satu kelompok dan mengadakan sesi soal jawab, nampak sepert berjaya kerana mereka sudah mula berlumba-lumba mengangkat tangan. Hurm..mereka sudah berasimilasi dengan sistem di sini dimana mereka berlumba-lumba untuk menjawab soalan yang diaju, mungkin juga jika di Malaysia, soalan saya dbiarkan sunyi...jika sudah terdesak, mungkin akan adalah pelajar yang kiasu akan mengangkat tangan cuba menjawab, itu pun dengan perasaan takut jika salah.

Apa yang menarik perhatian saya adalah akhlak kanak-kanak ini. Ada sepasang adik beradik yang turut menjadi peserta kem solat. Sorang kakak dan adik. Ketika saya bertanya soalan pada si adik, si kakak lantas memberi sokongan pada si adik untuk menjawab dan cara si kakak memberi sokongan pada si adik, sungguh menawan hati saya. Boleh dikatakan cara bercakap dan riak manis wajah si kakak pada adiknya membuatkan saya terfikir, siapakah ibu bapa mereka. Sungguh terdidik cara bertutur dan akhlak sesama adik beradik. Hal ini membuatkan saya teringat sebuah hadis Rasulullah saw.

Daripada riwayat Ayyub b Musa daripada ayahnya daripada datuknya bahawasanya Rasulullah saw bersabnda, " tiada ibu bapa  dapat memberikan hadiah yang lebih baik melainkan akhlak yang indah". 
Riwayat Ahmad dan Tirmizi.


Benarlah kata-kata Rasulullah yang sememangnya baginda tidak bertutur mengikut hawa nafsu bahkan semuanya dari Allah swt.

Namun, sama jugalah hakikatnya apabila kita melihat golongan muda yang berakhlak kurang baik, pasti terfikir juga.. apakah ibu bapa mereka tidak memberikan didikan kepada mereka? bak kata pepatah melayu..
 " jika si bapa kencing berdiri, anak pula kencing berlari".
Bukanlah kita bersangka-sangka, namun inilah naluri semulajadi manusia yang melihat perkembangan anak-anak kecil ini berdasarkan siapa ibu bapa mereka kerana pada tahap ini mereka masih lagi bersama ibu bapa, majoriti keadaan mereka adalah di rumah.

Keadaan yang berlaku juga menyebabkan saya sedar betapa pentingnya peranan ibu bapa dalam perkembangan kanak-kanak terutamanya dari segi adab mereka. Tentulah, ini kerana kelak kita juga akan menjadi guru. Jika bukan guru di sekolah, kita masih menjadi guru kepada anak-anak kita. InsyaAllah.

Kemudian, kami pun meneruskan sesi pembelajaran. Setelah melihat saya tidak berjaya mengubah wajah kosong anak-anak kecil ini menjadi satu, kami pun membuat keputusan untuk memecahkan mereka kepada dua kumpulan. Akhirnya saya ditempatkan dengan mereka yang sudah berada di sekolah menegah, antara umur 11-13 tahun.

Ringanlah sedikit cabaran saya apabila bersama dengan peserta yang lebih besar. Kumpulan yang lagi satu, umur mereka adalah dari 5-9 tahun. Sempat juga saya menjenguk bagaimana sahabat saya mengajar kumpulan lagi satu ni. Kreatif! detik hati saya, manakan tidak, bermain hangman untuk belajar cara solat.

Alhamdulillah, sessi yang berjalan selama dua jam sangat memberi banyak pengalaman kepada saya, terutamanya bagaimana hendak berkomunikasi dengan golongan yang lebih muda dan juga kanak-kanak. Bagaiman ingin menarik perhatian mereka supaya pembelajaran akan nampak lebih nteraktif. Serius, memang mencabar. -.-".

Tanpa diduga, kami menerima sagu hati daripada persatuan wanita Birmingham. Alhamdulillah, apa yang saya perolehi lebh daripada saguhati tersebut!

Kem Solat 2011
19.11.2011


NHB
19112011
20:06
Birmingham, Uk








No comments: