Tuesday 1 November 2011

seronoknya membasuh

Bangun pagi, bersiap ke kelas, tidak lupa  untuk membasuh baju. Maklumlah, kalau tak basuh baju, bila  pakai pun tak selesa, bau pun macam tak best je dan yang paling penting kita sendiri annoyed tengok kotoran-kotoran yang mengannoyingkan.

Basuh baju pun bukan senang, bukan main sumbat je dalam mesin basuh. Akan asing dulu baju yang banyak kotoran dan yang tak banyak kotoran. Baju yang banyak kotoran akan dibasuh tangan dahulu.

Huh, sibuk bercerita cara aku basuh baju.

Cuma aku harap, keseronokan basuh baju dan lihat baju kembali bersih dapat aku rasa dalam proses membasuh, meneliti kotoran hati dan berusaha menanggalkannya.

Kadangkala kita leka, cintakan dunia.

Namun, aku rasa bersyukur. Allah tak pernah tinggalkan aku. Kerana Allah maha Kuat.

Hari-hari awal bulan Zulhijjah. Banyak-banyak zikir. Banyak kan doa.

Semoga Allah berikan aku kekuatan, kefahaman, pulihkan semangat yang hilang kerana kecelaruan.

Namun, sebagai manusia, adab jangan di lupa.

Ok, coretan sempat di pagi hari.


" ku  ingin merasakan kesan membasuh hati iaitu, memakai hati yang bersih, wangi, bebas dari daki-daki yang mengannoyingkan, hati yang lembut mengingati penciptanya, hati yang menyantuni ciptaanNya, hati yang menyantuni makhlukNya hanya keranaNya..aku mahu kesan ini lebih daripada rasa gembira memakai baju yang siap dibasuh, wangi dan bersih".

0826
1/11/11
Birmingham, Selly Oak
Susun buku sebelum ke kelas,
Susun hati untuk hari mendatang.

2 comments:

Unknown said...

like!

=)

Hidayah Bani said...

jazakillah khair jugak. sedang berusaha menjadi air yang mengalir setelah menyedari diri selama ini umpama air yang statik :).

Jom sama-sama:)
insyaAllah