Wednesday 9 November 2011

penyakit

Penyakit hati adalah penyakit yang tersembunyi. Sukar untuk disedari oleh penghidapnya. Ini menyebabkan penghidap lalai akan penyakit ini, boleh jadi ia akan menular dari fasa satu hinggalah ke fasa kritikal. 


Sekiranya disedari, sukar baginya untuk terus bertahan mengawalnya. Ini kerana ubatnya adalah pahit. Ubat ini ialah melawan keinginan hawa nafsunya sendiri.


Saya agak memilih buku untuk dibaca mengikut tempoh yang ada. Selalunya, buku berbentuk sirah nabi, kisah para sahabat, sejarah, biography dan fiksyen saya akan habiskan secepat mungkin. Namun, buku seperti Mukhtasar Minhaj Al-Qasidin ataupun buku yang mengajak kita melakukan amali(haraki).., saya lebih selesa membacanya sedikit demi sedikit. saya membaca buku ini sejak bulan dua yang lepas(bukan dua bulan yang lepas). Masih tidak habis lagi? mengapa?

Jawapan yang lain saya simpan sendiri. Apa yang saya perasan, selalunya buku ini amat bersesuaian dengan apa yang saya rasa. Saya juga mahu habis membaca, namun saya tidak mahu segalanya hanyalah teori, bukan amali.

Untuk diri saya khasnya, terlalu banyak yang perlu diperbaiki dalam jalan menuju Allah.

Rujukan:
Imam Ahmad b Qudamah al-maqdisi, Mukhtasar MInhaj al-Qasidin, bab 18, hal.308

No comments: