Wednesday 16 November 2011

syukur dari seorang raja. [bahagan 1]


    Alhamdulillah, laptop saya akhirnya dapat berfungsi semula dengan izin Allah. Oleh yang demikian, tidak perlulah saya melarikan bajet untuk membeli laptop baru. Berkata tentang syukur, menyebabkan saya teringat kisah nabi Sulaiman, pewaris takhta Nabi Daud a.s.

Kalau anda rajin, bolehla  selak Quran, surah An-Naml dari ayat 14-44.

Kisah nabi Sulaiman dimana kedaulatanya tidak pernah dimilik oleh mana-mana manusia pun.

Katanya: Wahai Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku dan kurniakanlah kepadaku sebuah kerajaan (yang tidak ada taranya dan) yang tidak akan ada pada sesiapapun kemudian daripadaku; sesungguhnya Engkaulah yang sentiasa Melimpah kurniaNya. (30:35) 

Baginda boleh bercakap dengan angin, burung dan juga semut. Jika hendak dibandingkan dengan kedaulatan mana-mana raja, kedaulatan mereka hanyalah tertakluk pada manusia, itupun ada juga manusia yang memberontak. Bala tentera baginda pula adalah manusia, binatang dan jin.

Baginda adalah 'phophet king'. Antara pengajaran yang dapat saya garap dari kisah baginda adalah:

1) Baginda ingin sentiasa bersyukur dengan kelebihan yang ada, baginda juga tidak melupakan kedua ibu bapa dan berharap supaya diredhai Allah. Sifat ini Allah ceritakan semula pada kita apabila Nabi Sulaiman dan bala tenteranya berarak hinggalah sampai ke lembah semut, kemudian, ketua semut pun mengarahkan semua semut-semut berlindung, risau diapa-apakan oleh Nabi Sulaiman berserta bala tenteranya.

Maka tersenyumlah Nabi Sulaiman mendengar kata-kata semut itu dan berdoa dengan berkata: Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redai dan masukkanlah daku dengan limpah rahmatMu dalam kumpulan hamba-hambaMu yang soleh. (27:19)

bak kata pepatah melayu, " Di mana ada gula, di situlah adanya semut".
oh, pepatah ni hanya hiasan.

2) Baginda seorang yang berdisiplin dan teliti dalam memeriksa bala tenteranya, apabila baginda mendapati Burung Hud-hud tiada, baginda bertanya dimana burung tersebut, kemudian barulah baginda akan hukum sekiranya burung hud-hud lewat tanpa sebab. 

Dan (setelah itu) Nabi Sulaiman memeriksa kumpulan burung (yang turut serta dalam tenteranya) lalu berkata: Mengapa aku tidak melihat burung belatuk? Adakah dia dari mereka yang tidak hadir? (20) Demi sesungguhnya! Aku akan menyeksanya dengan seksa yang seberat-beratnya, atau aku akan menyembelihnya, kecuali dia membawa kepadaku alasan yang terang nyata (yang membuktikan sebab-sebab dia tidak hadir). (21) Burung belatuk itu tidak lama ghaibnya selepas itu, lalu datang sambil berkata (kepada Nabi Sulaiman): Aku dapat mengetahui secara meliputi akan perkara yang engkau tidak cukup mengetahuinya dan aku datang kepadamu dari negeri Saba` dengan membawa khabar berita yang diyakini kebenarannya. (22)

Akhirnya burung Hud-hud pun tiba dengan membawa berita akan sebuah negeri dimana permaisuri serta rakyatnya menyembah matahari. Mengikut ibnu Kathir, tugas burung Hud-hud adalah mencari air di kawasan padang pasir, kemudian, apabila si hud-hud jumpa bekalan air, tentera-tentera baginda akan menggali tempat tersebut. Boleh juga masa hari tu, waktu tengah ronda-ronda, si Hud-hud nampak sebuah negeri yang dimana penduduknya masih lagi kafir. Namun, hud-hud tidak membiarkan sahaja penduduk negeri tersebut, bahkan terlewat ke perhimpunan kerana menyiasat perkara tersebut untuk dilaporkan kepada Nabi Sulaiman.

insyaAllah, dah ngantuk. 

To be continue.......
References: 
1)Al-Quran (27: 14-44).
2) Ibnu Kathir, Stories of the prophets.





No comments: