Saturday 27 August 2011

UK

Salam wrm, rasa macam kejap pulak masa berlalu. Pejam celik, dah dua tahun aku jadi Brummies. Tahun lepas macam tak rasa sangat, mungkin sebab tak berapa communicate dengan junior yang nak fly rasanya. Tahun ni, banyak juga pertanyaan yang di ajukan. Jadinya, bila banyak tanya pasal preparation, barang apa nak bawak, camna nak survive kat sana, tersingkaplah kenangan   dua tahun yang lepas...fiu~~

Visa itu perit
Pada semua orang yang nak g UK untuk belajar, tentu kena buat visa kan....Jadinya, inilah antara part yang agak perit, terkejar-kejar dan macam-macam lah! kalau waktu tahun saya, boleh pulak surat tawaran MIA. jadi, visa dibuat agak super lewat dan saya walk in je untuk mensetelkan visa. Alhamdulillah, waktu saya walk in, orang tak ramai dan visa saya siap dalam masa empat hari. XD. Apa yang saya lihat dari pertanyaan junior-junior saya, nampaknya proses buat visa makin susah. fuh~nasib baik saya dua tahun yang lepas.
tadaaa.. visa bila dah siap

Luggage.
Kecuali private. Mereka ni mungkin akan naik flight selain dari MAS. Scholars akan naik MAS selalunya. Jadi pada siapa yang akan naik mas, bolehla anda apply grads card. Tempat untuk apply adalah dekat KL sentral ataupun dekat pejabat MAS,  Wisma KFC(tak tahu ada lagi ke tak). Faedah Grads card adalah: apabila anda naik MAS, anda hanya boleh check in luggage sebanyak 20kg, tetapi jika anda mempunyai Grads card, anda boleh check in sebanyak 30 kg. Berfaedah bukan? :). Untuk cabin luggage, beg laptop tak dikira sebagai check in luggage, jadi anda boleh bawa beg check in dan juga beg lappy anda.
bentuk Grads card


Electrics appliances
Saya dulu bawak rice cooker. Agak ok untuk bawak sebabnya dekat UK rice cooker macam tak banyak pilihan. Tapi kalau nak beli pun ok, kira optional. Untuk barang letrik yang lain, rasanya tak payah bawak pun takpe. Anda boleh dapat barang-barang letrik dekat Argos dengan harga yang berpatutan. Bolehla anda isi beg anda dengan barang-barang lain ya! Laptop, untuk benda ini, sangat-sangat diasihatkan untuk membeli siap-siap dari Malaysia memandangkan kat Malaysia lagi murah dan boleh dapat free bis lagi tuh Kat UK, jika anda membeli laptop, anda akan dapat laptoptu seketul je. *Also apply on other electric appliances.
bawak yang kecil-kecilan pun boleh. optional, harga rice cooker kat UK macam agak mahal

Accomodation
Untuk Uni. of Birmingham, harga hall sangat-sangat-sangat lah mahal. Pada saya yang KPM ni, tak mampu rasanya untuk duduk hall sebab masa zaman saya(baca: 2 tahun lepas) hall paling murah adalah £346. Ok, ramai jugak yang curious, kalau tak duduk hall, tak dapat lah nak mingle around dengan local, so what purpose blaja kat UK? huhu, pada saya personally benda tu depends la pada orang tersebut, kalau saya nak rapat dengan local, tak la sampai kamcing. Just rapat yang bertegur sapa, bersembang-sembang dan kalau dah kena satu group, berdiscuss-discuss la.
Mason Hall yang super mahai

   Pada saya, untuk mingle kenal diorang tak lah sangat sebab kebanyakan diorang mempunyai life yang sangat berbeza dengan saya. Life dengan drinking, clubbing and so on adalah budaya mereka. Kadangkala ada juga ajak berdiscuss di pub. Inilah masanya untuk kita membuktikan yang kita adalah anak timur. hehe. Tolak dengan cara yang baik, dan terangkan bagaimana budaya kita. InsyaAllah, after that, diorang akan hormat. Jika anda nak mingle around juga, banyak lagi cara yang lain, boleh  sembang-sembang dan banyak lagi. Tak perlu sampai nak masuk budaya mereka(baca:pandai-pandai jaga diri). Cukuplah dengan cara yang berhikmah. Dah dua tahun ni, kenal la jugak camna perangai coursemate-coursemate saya. kkof...
inilah mereka waktu membantah kenaikan tution fees. nak tak nak, naik jugak. huf.

Course: Chemistry
 Anyway, sepanjang dua tahun belajar benda ni, semuanya ok. :D. Mengenai slang brit, agak pekat kalau diorang sembang-sembang ja, tapi kalau lecturer tu bagi lecture, bahasa dia akan standard. Jadinya, kalau anda tak tidur, bagi tumpuan sepenuhnya, insyaAllah tahulah apa yang pensyarah cakap walaupun pada waktu tersebut anda tak faham. At least anda boleh rekod apa yang pensyarah cakap dan simpan dalam kepala anda. Mungkin ianya boleh jadi restore points bila sesak.-.-
  Bila anda tak faham, jangan simpan lama-lama ataupun membiarkan diri anda terus tak faham sampai time exam! *applicable untuk mana-mana orang. Anda bolehla mengemel pensyarah tersebut, cuba untuk membuat temujanji dengan beliau. Kemudian datanglah berjumpa dengan pensyarah tersebut dan cuba explain apa yang anda tak faham. kkof. (selalunya saya buat time dah dekat exam-.- hehe)
Bloody haworth


Survive
Kita adalah duta kecil pada negara kita dan agama kita sendiri. Jadinya, wajiblah kita mingle around dengan diorang bukan hanya untuk mendalami culture diorang, tapi untuk menunjukkan juga apa values and faith yang kita ada. Pasal kita ni Malaysian, rasanya dia boleh google tengok camna orang Malaysia. Tapi as a muslim, banyak sangat kan sekarang berita-berita tak bagus pasal muslim, jadi...kita lah yang patut tunjukkan apa yang ada dalam hot-hot news pasal Muslim=terrorist tu bukanlah muslim yang sebenar haaa...nampak dah big picture betapa besarnya tanggungjawab kita as a muslim:).
Islam itu Indah :)

Shopping
 Bulan 12 akan ada boxing day, tapi saya selalunya akan ambil langkah berboxing kat internet memandangkan saya bukanlah seorang yang suka keadaan yang sesak. Kalau kat Birm, Bullring adalah tempat popular untuk bershopping. Jarak bullring dari rumah saya adalah 10 minit by train. -.-,
Bullring yang dibangga-banggakan.



Travel
Efisen. keretapi laju dan kerap. But, money also can be a prob kalau tak pandai manage. Usually, kat sinila peluang untuk travel dalam negara ataupun luar negara nak ke luar negara. XD
Kat sini la nak travel, g Ireland, Spain . mana-mana negara eu



Ok, sekian. selamat berbuka. :)

6 comments:

Aizuddin Abdul Hamid said...

salam. bila fly ke uk semula?

lesslonelygurl said...

comelnyaaa dayah :)

Hidayah Bani said...

aizuddin: wassalam, fly ke Uk 17 sept. naik air asia, smpai pun 17 sept waktu UK. touchdown kat stansted.-.-, anyway hari tu ada nampak waktu pre dept. dapat uni mana? n bila fly?
atikah: he he. rasa nak buat sebab waktu g pre-dept KPM hari tu, macam-macam soalan diorang tanya. teringat zaman muda-muda dulu. T-T.(thun depan dah nk habis, hope Allah permudahkan)

Aizuddin Abdul Hamid said...

err,, nampak waktu pre dept,, ad apa pegi sana?? nmpak masa bila??

haa, pegi Lancaster, insyaAllah flight 26 sept, tp visa xbuat lg, hrap2 smpat buat, xdpt CAS lg

Hidayah Bani said...

-g pre dept jumpa junior birm.
-lancaster, top univ for maths studies. congratsC:
-nampak waktu awk nak naik cab, sy dalam kereta sebelah cab.
-fly 26, bulan sept selalunya tempat visa dah lengang sikit. kalau nak senang buat app. rather than walk in. hope dapat cas number asap!

Aizuddin Abdul Hamid said...

owh, maaf xprasan yg dalam cab tu, xknal =.="

haa, dah book visa, insyaAllah akan buat 7hb nnt, skg cuma tggu visa, doa agar dipermudahkan