Monday 15 August 2011

Hari--hari yang sudah berlalu [Mekah]- Part2

Part 2 adalah tambahan dari part 1

Jarak dari hotel ke Masjid dapat diukur dengan masa, iaitu sekitar 15 minit berjalan kaki. 15 minit berjalan kaki di UK sewaktu spring atau summer mungkin tidak berapa mencabar berbanding 15 minit berjalan kaki dari hotel ke Masjid. Dengan debu yang berterbangan dan juga keadaan yang kering. semoga debu-debu ini menjadi saksi saya di akhirat kelak.
Perjalanan Masjid-hotel-masji yang berdebu hasil daripada projek pembesaran Masjid al Haram


Berdekatan dengan masjid., terdapat sebuah rumah berwarna putih. Saiznya sederhana, rumah tersebut kini dijadikan perpustakaan oleh kerajaan Saudi. Rumah tersebut merupakan rumah di mana Siti Aminah melahirkan insan Yang Terpuji iaitu Muhammad saw.

Hari-hari di sini semakin pantas berlalu. Sedar-sedar sudah hari terakhir. 

Malam terakhir saya di Haramain, saya agak terpesona. Namun, saya tidak dapat menangkap gambar. Bulan yang saya dapat lihat dari langit Mekah sangat cantik. Warnanya oren. Kalau lah saya ada membawa teleskop. -.-'. Pada waktu tersebut, bulan hampir purnama. Sekitar 10 Syaaban. Berserinya bulan pada malam tersebut mengingatkan saya pada junjungan besar Muhammad saw.


Betapa awan kasihkan baginda. Langit di mana suhunya sangat panas, tiada langsung awan. Tidak seperti uk, awan berkepul-kepul. Di bumi yang kering, langitnya biru, tiba-tiba ada sekepul awan memayungi seorang Hamba Allah yang mulia. Hamba Allah itu tidak lain adalah Nabi Muhammad. Itulah salah satu tanda kenabiaan baginda.

Di Haramain juga, tidak terlepas dari orang miskin yang meminta-minta Disini jugalah membuatkan saya mendapat jawapan dari soalan ini: mengapa umat Islam ini meminta-minta, tak nak kerja ke?.
Saya mempersoalkan kerana di Malaysia, yang meminta adalah orang Islam, Mesir, uk dan banyak lagi tempat. Jawapannya rupa-rupanya mudah. Pada saya, Allah mencipta manusia yang miskin adalah untuk praktikaliti umat Islam terhadap surah al-Maun. Surah yang pendek dimana ada menyebut tentang orang yang miskin. Jika kita tidak mahu memberi, cukuplah diam sahaja. Tidak perlu mengherdik. Kaya tidak bermaksud Allah memberi kemuliaan, miskin tidak bermaksud Allah memberi kehinaan.

Kedua-duanya adalah ujian.. Ada manusia diuji dengan kemewahan, ada manusia yang diuji dengan kemiskinan. Yang terbaik di sisi Allah adalah siapa yang bertaqwa.
semoga lambaian ini bukan yang terakhir

Hari-hari di sini pantas berlalu. Mahu atau tidak, saya perlu terima bahawa masa akan terus berlalu. Di hari terakhir, saya sempat mengerjakan tawaf wida'. Rasa sayu mula menyelubungi diri. Hati berharap, sangat berharap dan harapan itu hanyalah kepada Allah swt. Semoga lambaian ku ini bukanlah lambaian yang terakhir. Ameen.

No comments: