Monday 29 August 2011

Kehendak & Kemampuan-2

Part 1
Ada pula yang mampu, tetapi tidak mahu. Ianya tipikal secara umumnya. Contoh luas lagi, kes Lynas. Berapa ramai saintis yang ada di Malaysia, namun sukar sungguh untuk mencari saintis yang berani tampil menjelaskan pada umum apa itu Lyna. Balik-balik rakyat Malaysia yang bukan semua ada pengetahuan am pening. Ahli politik/saintis ni kata ok. Lagi sebelah pihak kata tak ok. Saya yang bukan pakar(cewaah) juga dah pening kepala.

Ada juga yang mahu, tetapi tidak mampu. Contoh pun banyak dan jelas. Ada contoh yang baik, dan ada yang tidak. Bak kata pepatah melayu: yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan _________. (baca: lupa dah)

Jadinya, kemahuan dan kemampuan perlu ada. Saling melengkapi untuk membuat tugasan. Bagaimana untuk kita memberi £1 pada orang lain padahal kita hanya ada £1 sahaja? Habislah kita. Ataupun kita mampu, ada £100, tapi £1 pun tak nak bagi. Sama je. Itulah sebab kita kena ada kemahuan dan kemampuan.

Sewaktu Perang Tabuk, ada sahabat Rasulullah yang ingin turut serta ke Tabuk, mereka ini mahu, namun tiada kenderaan. Maka bercucuranlah air mata mereka kerana tidak dapat ikut serta ke Tabuk. Punya kemahuan, namun tiada kemampuan.

 Ada pula yang mampu, kaya raya. Punya kenderaan. Namun jauh sekali mahu turut serta. Perjalanan ke Tabuk itu jauh, panas, walhal duduk-duduk sahaja di Madinah lebih senang. Kurma sudahla berbuah dengan meriahnya. Inilah golongan Munafik yang disebut dalam Quran. Ini pula punya kemampuan, namun tidak punya kemahuan.

Rujukan : Buletin Utama TV3
               Raheequl Makhtum
               Surah At- Taubah

Akhir sekali, selamat hari raya aidilfitri,
Salam Aidilfitri!
Maaf Zahir Batin
Kalau ada salah silap,
ForGIVE & forGET itu lebih baik:)
insyaAllah
Semoga Allah terus terangi hati kita dengan Nur Ilahi.



Cuak menanti 17 sept
nhb
Jauh, Rimbunan pohon sawit, Malaysia


No comments: