Thursday 18 August 2011

Madinah Bumi Bercahaya -Part 3

Setelah diberi masa oleh Allah hampir sepuluh hari di Mekah, kini tibalah masanya kami bertolak ke Madinah. Jarak Mekah- Madinah adalah sekitar ~509++ km. Perjalanan ini memakan masa hampir 5 jam. Sepanjang perjalanan, saya memerhati keadaan geografi Mekah-Madinah. Panas, terik dan kering. Tiada bekalan air. Buminya berbatu-batu, penuh dengan debu. Kadangkala nampak juga beberapa ekor unta peliharaan. Pada saya, keadaan geografi ini agak mencabar. Keadaan yang berbatu, penuh debu membuatkan saya berfikir jauh, terkenangkan hijrah penduduk Islam Mekah suatu masa dahulu.
keadaan di tepi highway mekah-madinah
Madinah, saya sampai Madinah pada waktu malam. Madinah memang kota bercahaya. Kotanya terancang, cantik. Hati saya mengakui betapa tersusun dan hebatnya kota yang telah dipimpin oleh Rasulullah saw. Madinah berbeza dari Makkah secara geografi dan juga fizikalnya. Di Madinah, tumbuh-tumbuhan hidup subur, kurma berbuah dengan lebatnya. Di Mekah, kurang sedikit tumbuh-tumbuhan yang mampu hidup.



Hari pertama, kami dibawa melawat ke masjid-masjid. Antaranya adalah Masjid Quba dan juga Masjid Kiblatain. Masjid-masjid ini mempunyai kisah yang tersendiri. Masjid Quba merupakan masjid pertama yang dibina Rasulullah saw. Masjid ini mempunyai fadhilatnya tersendiri, menurut hadis nabi, pahala solat sunat dua rakaat disini bersamaan dengan pahala sekali umrah.
Masjid Quba, Masjid Quba merupakan masjid ke empat terbaik selepas masjid Al-Aqsa.

Masjid kiblatain pula, merupakan masjid yang mempunyai dua kiblat. Disinilah turunnya wahyu supaya umat Islam bertukar kiblat. (rujuk surah Al Baqarah:142-147)
Masjid dua kiblat. Baitul Maqdis dan Makkah. 180  degree arah  keduanya bertentangan

Selepas itu, kami juga dibawa ke medan Uhud. Medan inilah yang menyaksikan kekalahan umat Islam, keperitan yang dirasai oleh Rasulullah. Medan uhud tentunya punya kisah sendiri, medan yang menjadi saksi di mana umat Islam demotivated apabila mendapat khabar angin Rasulullah sudah wafat, medan yang menjadi saksi ketamakan manusia pada harta rampasan perang, medan yang menjadi saksi patahnya gigi geraham Rasulullah saw dan banyak lagi. Medan Uhud juga lah menjadi saksi 70  syuhada yang syahid.

kawasan berpagar: Kubur para syuhada
Bukit Uhud yang terletak di belakang kawasan perkuburan syuhada.
Jabal Rumat, bukit dimana pasukan pemanah Islam diletakkan. Rasulullah sudah berpesan, jangan tinggalkan bukit ini samaada menang atau kalah! Namun ketamakan atas harta rampasan perang menyebabkan mereka tinggalkan juga.
Akhirnya, Khalid bin Walid memimpin pasukan Quraisy Mekah mengambil alih bukit ini, maka bermulalah detik tragis peristiwa Uhud.
Melihat pada perkuburan para syuhada Uhud mengingatkan saya pada Saidina Hamzah, Mus'ab b Umair, Julaybi dan banyak lagi, selain itu juga pada Hanzalah. Hanzalah ialah seorang pejuang yang rela melepaskan pelukan sang isteri dan bersegera menyahut panggilan jihad. Ditakdirkan Allah, beliau syahid di medan uhud, lalu jenazah beliau dimandikan oleh para malaikat. Ketika jenazah Hanzalah dijumpai, jenazah tersebut dalam keadaan yang basah.

Kemudian, ustadz yang ditugaskan juga menceritakan akan hadis nabi mengenai bukit yang terbakar. Apabila bukit trbakar, maka itulah tanda kiamat semakin menghampiri. Bukit yang ditunjukkan oleh ustadz sudah terbakar 150 tahun yang lepas.
bukit terbakar. Ada nama bahasa arab dia, tapi dah lupa.

Kemudian, kami pun pergi ke ladang kurma. Disini kami membeli kurma nabi ataupun disebut kurma Ajwa.

keadaan tandan kurma di atas pokok, macam  pokok sawit, tapi tandan kurma lebih panjang berbanding sawit dan pelepah pokok ini tidak berduri.

Kebanyakan ladang kurma disini dimiliki oleh Bani Auf, keturunan sahabat jutawan iaitu Abdul Rahman b Auf. Di sini, ada satu pendapat yang popular iaitu,

"Madinah akhlaknya lebih baik berbanding orang Mekah, ini kerana kami sudi menerima Rasulullah namu orang Mekah mengusir Rasulullah."

Melalui kebersihan, pembangunan memang saya katakan Madinah lebih cantik dan indah.. Namun Mekah tetap ada auranya tersendiri iaitu aura rumah Allah~ Baitullah.

bersambung.....

No comments: