Thursday 1 December 2011

Racun Dalam Hidangan? Duri dalam daging

Saya masih ingat lagi, semasa saya membaca Raheequl Makhtum, ada satu bahagian yang sangat sedih. Membuatkan saya hampir menangis.

Kisah yang berlaku sewaktu perang Khaibar. Apa yang berlaku pada baginda?

Seorang wanita yahudi, telah meletak racun yang kuat kesannya pada kambing yang dihidangkan kepada baginda dan sahabat-sahabat. Rasulullah makan. Lalu Rasulullah meminta semua orang berhenti makan kerana kambing tersebut memberitahu bahawa dia mengandungi racun!

Namun, ada juga sahabat baginda yang makan. Lalu syahid!

Rasulullah menderita kesan dari racun tersebut hingga baginda wafat.

Apa alasan wanita tersebut?

Dia ingin melihat kenabian baginda, sekiranya baginda memaafkan, benarlah Muhammad adalah seorang nabi. Sekiranya dia selamat dan baginda wafat, maka baginda hanyalah seorang raja. Raja biasa.

Akhirnya, terbukti baginda memang nabi.


Aku terharu kerana sikap pemaaf baginda dan juga derita yang dialami hasil dari racun tersebut.

Aku masih menyemai cinta kepada baginda. Walhal baginda sudahpun menyematkan cintanya kepada umatnya.

Alangkah kerdilnya aku.

Rujukan;
1)Sirah Nabawiyah(Raheequl Makhtum) versi PDF, hal. 221-222. Perihal kambing beracun.
2) Syamail Muhammad saw, lauk Rasulullah saw, hal.103-104.



No comments: