Friday 30 December 2011

[reviu] Nothing To Envy; Real life in North Korea




Tajuk: Nothing to envy; Real Lives In North Korea


Penulis: Barbara Demick


Harga: Amazon; £5.99, Normal: £8.99


Bil. Mukasurat: 316
Rating: 5 bintang






Nothing To Envy; hanyalah terlihat pada tajuknya sahaja, lain dari apa yang saya fikir. Rupa-rupanya, itulah propaganda Kim Il Sung dan Kim Jong Il dalam usaha mereka menegakkan komunisma, sosialisma dan melawan kapitalisma. Apa yang menjadikan saya tiba-tiba membaca buku ini adalah apabila seorang sahabat saya meminta  untuk membeli buku ini untuknya dan juga kematian 'dear leader' mereka iaitu Kim Jong Il.

Berkisarkan kisah benar di North Korea, satu negara yang pada saya wujud hanya pada nama. Tidak terkupas oleh mana-mana media di dunia tentang apakah keadaan negara ini? apa yang ada? bagaimana budayanya? penduduknya? ekonomi dan politiknya?

Penulis buku ini; Barbara Demick adalah seorang journalis Amerika yang tinggal di Seoul(2001), pada masa tersebut, kesukaran untuk jurnalis ini melawat Korea Utara telah menyebabkan beliau menemurah pelarian-pelarian Korea Utara yang kini tinggal di Korea Selatan(KS). Masa selama tujuh tahun telah diambil dalam usaha beliau menemuramah pelarian-pelarian dari Korea Utara(KU) lalu dikumpul menjadi buku.

Pelbagai perasaan yang tidak dapat digambarkan apabila membaca buku ini, terkejut, pelik, geram, sedih, semuanya bercampur baur. Bab pertama buku ini, iatu gambar satelit waktu malam memaparkan perbandingan antara KU dan KS, apa yang membuatkan saya terkejut adalah KU tiada bekalan elektrik! yang ada hanyalah di Pyongyang, iaitu ibu negara komunis tersebut.

Gambar satelit yang menunjukkan bagaimana KU dan KS ketika waktu malam.
Pelik! Hebat. Itulah yang tergambar apabila saya membaca buku ini, propaganda menutup segalanya, menutup apa yang penduduk KU sedang alami. Kononnya berkorban demi 'Dear Leader' mereka. Selepas tahun 1990, keadaan KU bertambah teruk apabila kebuluran semakin meningkat, ekonomi semakin teruk. Kerana prinsip negara ini yang independent, tiada import eksport dengan negara luar. Apa yang lebih teruk, mereka tidak dibenarkan berjual beli, bercucuk tanam kecuali dengan syarat-syarat tertentu. 

Mengapa negara ini tiada siapa tahu penderitaan yang di alami? 

Mereka dikawal ketat, setiap perumahan akan ada mata-mata yang akan sentiasa melaporkan apa yang mereka dapati kepada pihak kerajaan, lalu siapa yang mengutuk kerajaan ataupun dikenali sebagai disbeliever akan ditangkap dan dipenjara. Siapa pula believer? Believer adalah mereka yang percaya dengan propaganda yang disebarkan. Mereka setia pada Kim Jong Il dan Kim Il Sung. Tiada apa, ok sahaja apabila kebuluran, apabila mereka tiada kerja, tidak dibenarkan bercucuk tanam, berjual beli, mereka ok sahaja kerana 'dear leader', pada mereka Kim Il Sung disembah bagaikan tuhan dan Kim Jong Il bagaikan anak tuhan. Apa yang menarik perhatian saya ialah, setiap rumah di KU akan dibekalkan dengan potret KJI dan KIS beserta kain putih yang perlu digunakan untuk mengelap potret tersebut, kemudian akan ada tentera datang membuat spot-check, memastikan potret tersebut di lap, tiada debu, habuk!



Apa yang dikawal?
Negara yang sedang membangunkan program Nuklear dan memiliki armada tentera ke-empat terbesar di dunia ini sangat 'menjaga rakyat' mereka. 

Mereka dikawal, setiap mereka yang ingin mempunya televisyen perlu patuh dengan polisi open door. Setiap televisyen akan ditetapkan dengan rancangan TV oleh kerajaan sahaja. Cerita, buku, filem semuanya berkisarkan propaganda. Tiada apa yang bukan propaganda. Di saat KS jauh mendahului dengan Samsung, Hyundai, pemuda-pemuda di KU kelaparan, tiada pekerjaan, mundur, tiadak tahu apa itu internet, jauh dengan dunia luar. Namun, apa yang mereka tahu hanyalah' merekalah yang terbaik', ini kerana  melalui propaganda, KS, China, teruk, lebh teruk menghadapi kebuluran, kemiskinan berbanding mereka. Itulah dia apa yang tersurat di sebalik propaganda 'Nothing To Envy, we proud to be North Korean'.
Salah satu poster propaganda


Tainted Blood; Darah tercemar


Kehidupan di Korea Utara adalah berdasarkan kasta, dari Workers Party hinggalah kasta sebagai labour, miners. Inilah kelas-kelas sosial mereka, golongan yang dikenali sebagai Tainted blood adalah golongan seperti bekas askar Korea Selatan yang menetap di Korea Utara selepas Korean War, mereka yang pernah melakukan jenayah, dan melawan ideologi komunis. Tainted blood akan berkekalan hingga tiga keturunan, pada waktu ini, hak mereka diabaikan, mereka tidak dibenarkan untuk menempatkan diri ke kasta lebih tinggi, ke Institut pengajian tinggi dan tidak akan terpilih untuk apa-apa event yang ekslusif kerana tainted blood.

Self-Reliance
Melalui ideologi yang diajar sejak mereka kecil, self reliance sangat ditekankan. Seperti yang kita tahu, melalui ideologi komunis; manusia mempunyai kuasa untuk mengawal alam dan juga segala yang baik dan buruk adalah datang dari diri mereka sendiri. Apa yang dicoretkan oleh penulis di dalam buku ini mengenai self reliance adalah; mereka akan bekerja dan akan memperoleh kupon, kemudian melalui kupon tersebut mereka akan dapat makanan dari pihak kerajaan. Tiada konsumerisme, seperti yang saya sebut diatas, mereka dilarang untuk berjual beli, bercucuk tanam dan menjalankan import eksport.

Dear Leader; Kim Il Sung

Dear Leader
Menarik! Untuk terus menghebatkan propaganda, segala ucapan Kim Jong Il dan juga Kim Il Sung akan dibaca oleh pembaca berita dan televisyen dengan nada yang sungguh gah sekali. Rakyat KU tidak pernah mendengar suara pemimpin mereka secara live, inilah yang lebih membuatkan mereka berasa Dear Leader mereka sungguh istimewa, namun tembelang pecah jua apabila dalam buku ini, salah seorang watak iaitu Jun sang mendengar suara 'Dear Leader' dari Radio Korea Selatan yang didengar secara curi-curi. Apabila mendengan, Jun Sang hanya menggeleng dan berfikir, sah lah 'dear leader' mereka ini hanyalah manusia biasa. Namun brainwash mengatasi segala-galanya bagi mereka yang tidak mengetahu hakikat sebenar.

Ridiculous Restriction
 Selepas satu, satu pula sekatan dikenakan, dan pada kita, inilah sekatan yang agak merepek dan tidak bagi Workers' party. Mereka telah melarang penjaja kecuali wanita tua yang berumur 40 tahun ke atas, para pemuda perlulah melapor diri untuk bekerja di kilang-kilang tidak kira sama ada kilang tersebut mampu atau tidak untuk membayar gaji kepada mereka. Kemudian, sekatan dikenakan terhadap barangan jual beli, polis khas akan sentiasa mengawal jual beli ini agar tiada pelanggaran sekatan. Mereka tidak boleh berjual beli beras, kacang soya dan jagung, alat penjagaan diri, makanan ringan, pakaian dan sebagainya atas alasan barang-barang tersebut adalah dari China. Berkata mengenai pakaian, mereka menghalang penjualan pakaian dari China atas alasan pakaian tersebut terlalu berwarma dan ini tentulah tidak sesuai dengan pendirian mereka yang sosialis. Selain itu juga, alasan yang dikenakan adalah mereka patut menyokong barangan dari KU.

" We are supposed to buying North Korean products instead of Chinese. But NK does not make anything- it all comes from China- So there is nothing to buy". 
Luah hati salah seorang ahli perniagaan di KU ketika penulis menemuramahnya di China.

" Our general wants to bring back socialism the way it used to be''.


North Korean are waiting, for a tram, or maybe for a  passing car?, a friend or relative? maybe they are waiting for nothing in particular, just waiting for something to change.
                                                                                                          Barbara Demick, 2010


4 comments:

crazyhorsea said...

hg buat aku rasa nak beli n baca buku..and aku rasa aku nak beli...aku penah tgk cite korea, ada la pasal NK...diorang kena tangkap sebab tgk cerita dari SK..dan tgk pun mcm org tgk dealing drugs..curi2..then aku try google NK..xda benda pun..last2 bukak wiki...ada aku baca internet ada kat sana..tapi cuma pkai utk study, boleh browse psl scientific stuff je..yg lain kena sekat..mm nothing to envy..sbab tu ramai yg lari masuk SK..hidup kat sana, bleh study lagi..

Hidayah Bani said...

aku tak tahu la kat msia ada ke tak buku ni sebab kawan aku dari Msia pun suruh ak beli buku ni. north korea sangat jauh ketinggalan dgn SK. diorang pya top student yang lari ke China pun tak tahu guna internet and komputer diorang guna IBM je. -.-.
and now, capitalism pun dah nak tumbang bila eurozone makin goyah. apa yang dapat kita lihat, ideologi yang dicipta manusia ni tidak akan adil kerana manusia ada kepentingan sendiri dan memang itu nature manusia, ada kepentingan. Hanya hukum Allah yang terbaik dan buat masa sekarang tidak dpat dtegakkan kerana umat Islam tidak menegakkannya dalam diri sendiri terlebih dahulu. koof. * macm nasihat kat aku je ni.-.-..
tu la, ang minat korea, selidik2 jugak diorang punya sejarah, setiap apa yang berlaku adalah pengajaran buat kita. nothing to envy buat aku rasa takut nak membazir dan perlu rasa lebih bersyukur.

Wallahualam

Yusri Yusop said...

nice write up.. reading without reflecting is like eating without digesting.. menulis ni salah satu cara untuk reflect apa y kita baca+bleh share kat orang.. under subtopic self reliance, gambar: caption ''Dear Leader: Kim Jong Il'' caption sebenar= '' Eternal President/Leader : Kim Il Sung'' ..itu gambar Kim Il Sung..other than that, semuanya bagus dan merangkumi isu2 penting pasal north korea..well done!!!

Hidayah Bani said...

tq, tak perasan. kalau tak bagi fact salah plak kan.