Monday 12 December 2011

Justifikasi antara seni dengan hedonisme.


Kritikan hebat  Atan Ali yang disiarkan di utusan Malaysia baru-baru ini memberikan gambaran jelas  kemana hala tuju industri perfileman nagara kita. Adakah ianya mahu menegakkan unsur seni ataupun menegakkan budaya hedonism semata?

Islam tidak menghalang perkembangan  seni, malah banyak nilai-nilai Islami diteraapkan melalui syair hatta ketika zaman Rasulullah sekalipun[1,2]. Rasulullah membenarkan orang Yathrib mendendangkan Thalaal Badru ‘Alaina sempena menyambut ketibaan baginda. Ketika membina masjid Nabawi, Rasulullah turut serta bermadah[2]. Seni itu luas dan mempunyai matlamatnya yang tidak kosong semata-mata. Seni juga melambangkan budaya dan cara hidup sesebuah masyarakat. Lhat sahaja seni bina istana-istana kerajaan Umayah Andalus  yang diasaskan oleh Abdul Rahman Ad-Dakhil , Istana al-Hambra di Granada, seninya tidak dapat dihakis lagi bahawa ianya adalah seni bina Islam.

Namun di Negara kita kesenian kian kabur, mungkin juga sebelum kedatangan Islam ke negara kita, aspek seni banyak dipengaruhi oleh kebudayaan hindu. Selepas adanya Islam, seni orang melayu banyak dipengaruhi unsur-unsur Islam antaranya marhaban, ghazal, dan sebagainya.

Hedonisme? Apakah itu?

Hedonisme  diambil dari bahasa yunani iaitu hedonismos yang membawa kepada ‘kesenangan’, menurut kamus oxford  ia membawa makna " the pursuit of pleasure; sensual self indulgence", jika diterjemahkan kepada bahasa melayu ianya menunjuk kepada mengejar keseronokan,  tiada disiplin diri dalam mengawal nafsu.

Tanpa  kita sedar, kita sendiri telah kabur dimana letaknya seni, dan dimana letaknya hedonism. Ada juga pihak yang mencantikkan hedonism dengan topeng ‘seni’. Kehebatan lakonan yang tiada nilai juga disebut sebaga seni. Namun, apakahh nilai lakonan tersebut? Adakah ianya hanyalah tuntutan nafsu jasadi?  

Dari segi rancangan televisyen, konsert, kebanyakannya lebih membawa kepada kesenangan sementara  berbanding dengan adanya nilai-nilai seni yang bermanfaat. Hedonisme yang dipakaikan dengan pakaian seni melahirkan generasi muda yang terkinja-knja di konsert, yang melalukan seks bebas, melahirkan anak luar nikah, pakaian yang semakin kurang kain dan sebagainya. Jika dilihat dengan jelas,apakah ini seni? Kesannya tiada yang positif, namun negatif. Tidak menguntungkan bangsa kita sedikit pun.

Nilailah semula, apakah nilai akhlak yang anda boleh dapat melalui filem di Negara kita, Mat Remp-it, Impak Maksima, Hantu kak Limah pulang  ke rumah, pisau cukur dan yang terbaru lebih berombak, ialah ombak rindu. Mengenai Ombak rindu, saya hanya dengar-dengar sahaja, kerana saya tidak pernah membaca edisi novelnya. Siapa Izzah, siapa Haris? Tipulah jika saya tidak tahu kerana apabila saya bertanya(survey) dari lima  orang kawan saya, empat daripadanya memang tahu siapa mereka. Hebat sungguh penangan 'seni' tanah air. :)

Jika jawapan saya sendri, apa yang saya dapat hanyalah gelak tawa, ataupun adalah sedikit rasa sedih. Namun, apabila ditanya dimanakah nilainya, mungkin saya akan diam ataupun kabur, dimana saya mahu cari nilainya? Ataupun jika saya cari tidak jumpa kerana memang tiada pun! Kehidupan? Ya, mungkin ada, namun ianya hanyalah gambaran kehidupan yang negative dan tidak memberikan inspirasi pun kepada golongan yang ingin mencari makna hidup, malah boleh jadi mengajar kepada mereka realiti hidup yang negatif.

Melentur buluh biarlah dari rebungya,
Ayah kencing berdiri, anak kencing berlari,

Jika kanak-kanak/ remaja yang masih mencari jalan hidup, sekiranya dipengaruhi dengan unsur-unsur ini, inilah yang menjadi ‘pengajaran’ kepada mereka.

Mengajar orang muda umpama mengukir di atas batu, kerjanya rumit, panjang, namun hasilnya asli. Jika cantik ukirannya, tinggilah nilainya. Itulah peranan kita kepada diri kita dan generasi muda dalam mengukir diri. Jangan tunggu hingga kita sudah tua, baru hendak belajar bagaimana hendak membentuk diri. Jika pada waktu itu, ianya umpama mengukir di atas air, mudah sahaja, namun kesannya hampir tiada.

Akhir sekali, nasihat untuk diri saya sendiri yang masih cetek ilmu pengetahuan, merangkak mencari makna hidup, mengutip pengalaman dari orang yang lebih dewasa, carilah seni, bahan bacaan yang tidak merugikan kita. Kajilah sejarah, sirah, hasil-hasil tulisan tokoh-tokoh Abbasiyah, Umaiyah, Uthmaniyyah dan juga ketika zaman Khulafa al-Rasyidin, tokoh 'Golden ages' kita, apalah kita kenal dengan  Ibn al-Jawzi, apakah kita kenal dengan Ibn rajab, para tabien, para sahabat? apakah kita tahu bagaimana kisah mereka menawan puncak dunia berprinsipkan Islam?

Tepuk dada, tanyalah iman : )



Wallahualam.

Rujukan:
[1] Syamail Muhammad s.a.w, Imam al-Tirmizi, Telaga Biru Pub., hal:159

[2] The sealed Nectar( Sirah Nabawiyah, Raheequl Makhtum), Safiur-Rahman Al-Mubarakpuri, Darussalam pub. , page: 172./ Versi PDF bahasa melayu, hal: 95/276.




No comments: