Tuesday 22 February 2011

[reviu]serius best...

salam alaik..

Alhamdulillah,minggu ni ditakdirkan saya free sikit,jadi dapatla tulis sesikit kat blog ni n make over sket pada pattern yang baru. Ehem, disebabkan minggu yang banyak free ni, banyaklah godaan dan juga cabaran dari sang Iblis dan Syaiton yang menunggu di kiri dan bawah serta kekuatan yang di peroleh dari Allah yang sangat dekat untuk melimpahkan rahmatNya dan  malaikat Raqib dan Atid yang bersedia menulis pahala-pahala yang diganjarkan serta dosa-dosa yang melimpah ruah(T_T)

Berbalik pada tajuk di atas,serius best, apa yang di maksudkan serius best adalah dua buah buku yang tengah saya usaha untuk habiskan, buku yang pertama adalah buku wonders of solar system. Disamping baca buku ni, saya jugak ada tengok video wss ni.(kiranya buku  diadaptasi dari video-video ni).masyaAllah..best sangat sebab dapat kenal Allah lebih dari apa yang ada sekitar bumi ni. 

Salah satu yang mengagumkan saya adalah keadaan planet kita jika hendak di bandingkan dengan planet lain sangatlah berbeza. Bayangkan planet Mercury(Utarid) mempunyai julat suhu yang tinggi, pada waktu malam(membelakangi matahari) suhu planet ini boleh mencecah hingga -184oC dan apabila waktu siang, suhunya boleh mencapai hingga 427oC. Planet ini juga tidak mempunyai atmosphera yang sesuai dan terdedah pada hentaman-hentaman asteroid.

Beralih pada planet Zuhrah, planet ini pula sangat panas dan takde sejuk-sejuk ni disebabkan kesan rumah hijau(green house effect) yang hebat, atmosfera planet ini pula terdiri daripada carbon dioksida dan gas nitrogen. Purata suhu planet ini adalah 464oC. 

Planet Marikh pula mempunyai suhu yang lebih kurang dengan bumi iaitu maksimum 27oC dan minimum -133oC,planet ini tidak sesuai untuk didiami kerana mempunyai lapisan atmosfera yang sangat nipis, pada mulanya planet ini mempunya atmosfera yang komposisinya hampir menyamai bumi, tapi akibat daripada saiz planet yang kecil,maka tahap ketahanan daripada diranapkan oleh angin solar juga kurang hebat berbanding bumi,maka angin solar(solar wind) telah menghakis lapisan atmosfera ini sedikit demi sedikit. 

Akhir sekali, planet kita mempunyai suhu maksimum 58oC dan minimum -89oC. Bumi..yup,satu-satunya planet yang nampak istimewa..kalau zoom in lagi ke dalam planet ni, nampaklah hamba-hamba Allah yang mencari-cari tujuan hidup dan makhluk-makhluk ciptaannya. Angkasawan pertama? tentulah nabi Muhammad saw yang menaiki kapal angkasa yang paling canggih, tak diketahui berapa kali ganda lajunya daripada kelajuan cahaya, tapi canggih la kan=). 

Itulah idola saya dalam setiap bidang kehidupan.:D.


Di sini saya sertakan link trailer WSS. kalau cover buku dah ada pada entry yang sebelum ni.


pic from google.
tapi nak sertakan gak.

Ok, rasa panjang pulak kalau nak cerita dua-dua buah buku kat sini,takpelah..buku lagi satu to be continue...


Apa yang saya rasa bila baca buku ni, adalah perasaan yang sangat-sangat kagum pada Maha Pencipta iaitu Allah swt. Ternyata al-Quran yang diturunkan 1400 tahun yang lepas telah menceritakan segalanya. Maka, nikmat Tuhanmu yang mana satukah yang hendak kamu dustakan.(QS: surah al-Rahman)
keempat-empat planet adalah 'terresterial planet'..

2 comments:

Yusri Yusop said...

mercury= utarid dalam bahasa melayu

mars=marikh

dan planet yang panas sebab kesan rumah hijau ialah planet:
venus=zuhrah not zuhal

saturn=zuhal

Hidayah Bani said...

tq2..cter betul,nama salah..sebab dari dlu blaja dalam bi.adui.seb bek cepat bagi perbetui.
tq senior!