Wednesday 10 November 2010

reactive

erm..aku jadi reactive
bila tengok ada dua blog yang mempunya post yang berkaitan dengan manja2 ni
n memang ada quote
dakwah bukan untuk orang manja
uhu...manja macamana plak tu?
aku pun pikir
dapatla jawapan yang memang aku rasa.....
pada aku relevenla
org lain
tak tahu plak kan
ok..pada aku manja tu subjektif.
boleh nak manja.
tapi jangan kerja dakwah tu semakin lambat,padahal dunia mahukannya cepat.
di paras yang sangat kronik.
boleh nak manja
tapi jangan sampai tak boleh tengok orang lain dgn org tu.
boleh nak manja
asal boleh kawal perasaan
boleh nak manja
bila boleh terima teguran dengan berlapang dada.
kerana dakwah kita dakwah kasih sayang.
sebagaimana sayangnya Rasulullah saw pada sahabatnya
Abu Bakar as Siddiq.
sebagaimana ikatan ukhuwah antara para sahabat
yang tidak dibuat-buat kasih sayangnya
dan kasih sayang itu kerana Allah
tiada siapa pun yang dapat  kecuali manusia-manusia yang Allah mahukan
kerana kuasa ukhuwah itu
boleh menggentarkan musuh...
mencampakkan rasa takut pada musuh
sampaikah pada tahap tu?
kalau berlapang dada pun sangat sakit untuk di praktiskan?
bagaimana dengan itsar?
ok..pesana unk diri sendiri
yang kadang2 lemah jugak
belum buat,dah rasa tak boleh.
erghhh....kena yakin,Allah tak pernah tinggalkan hambaNya
padahal manusia itu sendiri yang alpa.
dakwah bukan untuk menyeragamkan manusia
tetapi untuk membina manusia
yang boleh berkerjasama
dalam menjunjung amanatNya
dalam redhaNya
photo credit to deviant art 

No comments: