Tuesday 16 November 2010

cinta Allah

salam wrm..
petang raya ni,or hari raya ni,seharian aku takde kelas n takde apa2 aktiviti sangat,jadi aku isi masa tersebut dengan membaca senaskhah buku fikrah yang bertajuk Isti'ab..rasa nak share satu hadis yang aku baca..masyaAllah...
"orang yang paling dicintai Allah adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia.Amalan yang paling dicintai Allah adalah kebahagiaan yang kamu masukkan ke dalam diri seorang muslim,membebaskannya dari suatu kesusahan atau melunasi hutangnya,atau membebaskanny adaripada kelaparan.Sungguh,seseorang berjalan bersama saudaranya dalam satu keperluan lebih aku sukai ketimbang 'iktikaf di masjid ini selama sebulan.Siapa yang menahan kemarahannya sedangkan kalau mau ia bisa melampiaskannya,maka Allah akan memenuhi hatinya dengan keridaan pada hari kiamat.Siapa yang berjalan bersama saudaranya untuk satu keperluan hingga menunaikannya maka allah akan meneguhkan kedua kakinya pada hari semua kaki tergelincir" (HR.Al-Asbahani)

hadis yang sangat padat..hadis ni aku baca di bawah tajuk kecil isti'ab eksternal yang dipecahkan pada skop yang lebih kecil iaitu ciri2 daie untuk menarik manusia mendekati Allah..iaitu membantu orang lain dan melayani keperluan mereka.banyak point penting,semoga kita bersama-sama melakukannya hanya kerana keredhaanNya.

dalam bilik
10 zulhijjah 1431
birmingham,uk

al muslim akhul muslim...

No comments: