Monday 17 December 2012

[reviu] Di bawah Lindungan Kaabah 1




Saya sudah mendengar tajuk cerita ini sejak awal tahun lagi, namun keinginan untuk melihat cerita ini hingga ke hujungnya hanya diizinkan baru-baru ini sahaja. Alhamdulillah.

Tanpa berlengah, memang saya akui cerita ini sangat bermakna dan menyentuh perasaan. Hasil karya Buya Hamka tidak pernah mengecewakan, sama seperti karyanya yang bertajuk Tenggelamnya Kapak Van Der Wijck. Buya Hamka, seorang cendikiawan nusantara yang mempertangahkan kisah realiti masyarakat, dengan cita dan cinta yang memang menjadi asam garam kehidupan manusia.

Berlatarkan era 1920-an, di Padang, Indonesia,

Cerita ini mengisahkan Hamid, anak pembantu rumah kepada Engku Jaafar. Hamid mencintai anak Engku Jaafar iaitu Zainab, apabila zainab bertanya kepada Hamid, apakah citanya yang paling tinggi, jawab Hamid; dia ingin menunaikan haji. Ya, satu cita yang sangat tinggi dan juga pada Zainab satu penantian yang akan dihadapi.  Mana tidaknya, di era berkenaan menunaikan haji merupakan satu ibadat yang  memerlukan satu perjalanan yang panjang, hingga digarapkan dalam cerita ini;

" Aku kagum dengan mereka yang daat menunaikan haji, menabung bertahun-tahun, kemudian bermudik berbulan-bulan menuju ke Tanah Suci, boleh sahaja ketika mudik, mereka pergi dan tidak akan kembali"



 Kisah cinta mereka dengan beberapa halangan dan dugaan yang mereka hadapi dan juga cita-cita Hamid yang ingin dikecapi. Halangan yang  berkisarkan  latar belakang sosial pada ketika itu, taraf ekonomi, pendidikan dan juga cara fikir masyarakat terhadap sesebuah isu. Pendek kata ini adalah kisah cinta yang terhalang kerana perbezaan darjat.


Untuk melewati badai, kita harus terus berjalan, bukan berhenti.
Dan untuk terus berjalan, hanya ada dua hal yang harus kita bawa..
KEYAKINAN dan CINTA...






Terdapat beberapa perkara yang mencuit saya untuk saya kongsi bersama, antaranya ialah

1) Pendidikan
2) Sosioekonomi setempat
3)Cara fikir & penerimaan masyarakat terhadap sesebuah isu
4) Keadilan Sosial


Akan disambung,


No comments: