Monday 6 August 2012

Visualisation

Visualisation amat penting bagi mereka yang mempunyai visi dan misi yang jelas akan matlamatnya. Dimana dia akan berada 5 tahun, 10 tahun akan datang. Apakah yang perlu dilakukan dari sekarang untuk merealisasikan visual yang telah dibayangkan.

Forward visualisation penting untuk cita-cita, backward visualisation iaitu yang telah berlaku, amat penting untuk dijadikan muhasabah. Apapun, melalui pengalaman sendiri, saya kerap memberitahu ibu saya yang saya masih boleh membayangkan apa yang berlaku pada saya ketika usia saya belum pun sampai 3 tahun! Saya masih ingat yang saya pernah terlibat dalam satu kemalangan kecil. Walaupun kecil, nampaknya visual tersebut penting untuk saya ingat hingga kini. Saya juga masih ingat waktu bagaimana saya menunggu dihalaman rumah, mundar-mandir menunggu ketibaan ibu saya bersama adik baru. Waktu itu umur saya masih belum 3 tahun. Namun, mungkin peristiwa dapat adik baru amat bermakna buat saya. Sebab itulah saya mampu ingat hingga kini.

Semakin usia kita berjalan merentasi ruang masa, semakin pelbagailah backward visualisation kita. Ada yang sedih, gembira, tiada perasaan , cemas dan juga yang penuh dengan provokasi! Kadangkala, dari backward visualisation inilah kita semakin takut untuk merangka forward visualisation dan mampu sahaja kita menjadi lebih teruja untuk merangka forward visualisation.

Apapun, setiap dari kita mempunyai forward visualisation masing-masing dan visualisation ini hanya akan teralisasi dengan izin Allah. Sebagai manusia, gambaran, angan-angan mampu membawa kita hanyut ke satu alam ciptaan sendiri yang memberikan kita hak seolah-olah kita akan hidup selama-lamanya. Itulah sebabnya, setiap kali kita mevisualkan cita-cita kita, perlunya kita sentiasa ingat kepada Allah, penentu apa yang kita impikan.

Backward visualisation pula biarlah ia menjadi kunci untuk kita menghisab diri dan kembali kepadanya, bukannya sebagai kunci untuk kita berasa bongkak dengan apa yang telah dicapai ataupun terlalu sedih dengan apa yang telah berlaku.

Wallahualam.

ps: Perkataan forward visualisation dan backward visualisation adalah ciptaan sendiri penulis menurut definisi beliau sendiri. Jika anda google, anda tidak menjumpai definisi seperti yang dimaksudkan. heh.

Bumi Malaysia
1026 pagi.



No comments: