Friday 24 August 2012

[reviu] Diari Musafir; Jangan Berhenti 'Berlari'

Tajuk : Diari Musafir Jangan Berhenti Berlari

Harga : MYR 35.00

Bil. Mukasurat: 448

Penulis : Dr. Zaharuddin Abdul Rahman

Genre: Motivasi











Alhamdulillah, Allah telah mengizinkan saya menghabiskan buku ini dalam masa yang singkat.

Mengapa saya memilih buku ini?

Kali pertama saya melihat buku ini adalah di KLIA, pada waktu itu saya hampir-hampir ingin membeli buku ini, memandangkan masa yang ada agak singkat, maka saya lupakan hasrat saya dan mencapai buku yang lain. Namun, keinginan saya untuk membaca buku ini masih tidak terbantut apabila saya menemui buku ini buat kali kedua. Saya amat merasakan buku ini adalah buku 'mesti baca' saya. Bukannya apa, saya kerap juga membaca blog ustadz Zaharuddin dan amat mengagumi beliau dari segi kepakarannya dalam fiqh muammalat dan kesungguhannya berjuang dalam menegakkan perbankan Islam. Beliau salah seorang ulama yang berani dalam menjawab soalan-soalan kontreversi khususnya mengenai fiqh muamalat.

Apabila kita kagum dengan seseorang, dan mengetahui beliau sudi berkongsi serba sedikit kisahnya, masakan kita tiada keinginan untuk mengambil tahu, untuk kita jadikan motivasi dan ilmu dalam menjalani kehidupan yang serba mencabar.

Hampir-hampir bertemu.

Saya masih ingat ketika SESSi yang diadakan di Birmingham ketika saya di tahun satu pengajian, ada dua slot selari, slot tersebut ialah : Muamalat dan juga politik Islam, pada ketika itu, saya tidak mengenali Ustadz Zaharuddin, lalu saya memilih untuk mendengar ceramah mengenai politik Islam.

Apa yang menarik?

Buku ini mempunyai dua bahagian, bahagian pertama adalah travelog beliau ketika masih belajar dan bahagian kedua adalah travelog kerjaya. Sudah tentu saya lebih berjaya menghayati travelog bahagian pertama. Tambahab beliau juga adalah salah seorang anak Malaysia yang menyiapkan PhD di UK.
Untuk bahagian kedua, apabila membaca bahagian tersebut, sudah tentulah apa yang saya fikir, memang mencabar kehidupan selepas belajar kerana inilah medan praktikan dan tidak semuanya akan ideal!

Pada permulaan lagi beliau sudah menyuntik semangat pembaca melalui kisah beliau mengukir kejayaan, tidaklah kejayaan yang datang adalah kerana memang beliau bijak, namun kerada adanya kesungguhan dan berani mencabar diri untuk membat yang terbaik.

Kisah beliau di Jordan juga agak menarik, bagaimana kesungguhan beliau menuntut ilmu di luar universiti menampakkan beliau seorang yang tidak akan melepaskan peluang belajar dari guru-guru yang memang tersohor di sana. Ketika di UK, beliau menceritakan kisah hidupnya di sana dan juga pengalaman beliau mengembara di tempat-tempat lain seperti Jerman, Switss, Czech.

Apa yang saya dapat melalui buku ini?

Sudah tentulah semangat dan juga ilmu yang beliau garapkan melalui buku ini. Buku ini juga memberikan saya inspirasi agar memanfaatkan masa yang ada di UK untuk menghadiri simposium, ceramah yang boleh memantapkan kerjaya saya. Memanfaatkan masa yang ada untuk bertemu dengan tokoh-tokoh yang berada di UK. Melalui buku ini juga, saya lebih belajar bahawa untuk berjaya, tipulah sekiranya tiada kegagalan yang di tempuhi.

Buku ini ternyata memberi kepuasan kepada saya, jika boleh diberi rating, saya akan memberikannya 5 bintang. Buku ini juga banyak membuatkan berhenti dan berfikir, lebih membuka minda, lebih bersangka baik dalam menghadapi cabaran yang bakal mendatang.

Ahli Akademik?

Ini adalah kerjaya ustadz Zaharuddin buat masa ini, sebagai pensyarah di IIUM. Untuk menjadi ahli akademik, beliau banyak melepaskan peluang untuk menjadi CEO, vice president of syariah dan banyak lagi kerjaya yang gajinya mencecah puluh ribu sebulan. Ini kerana neracanya adalah saham akhirat dan juga kesederhanaan dunia. Bukannya kerjaya lain tidak dapat menyediakan beliau saham akhirat, namun bagi beliau, menjadi pensyarah adalah profesyen yang sesuai dengan matlamat beliau.


Akhir kata, saya amat berpuas hati dengan buku ini dan merasakan bahawa buku ini ada rohnya tersendiri. Selain itu, untuk menghabiskan buku ini tentulah perlu pada 'driving force', namun driving force ini adalah terletak pada diri kita sendiri sama ada apa neraca kita membaca sesebuah buku. Jika ingin menambah ilmu dan juga mengoreksi diri, bacalah dengan rendah diri dan kesediaan untuk belajar. Mungkin kita ada prinsip kita sendiri, namun dalam usia yang setahun jagung ini dan masih 'muda', gunakanlah masa yang ada untuk menganalisa, belajar. Jangan tergesa-gesa mengatakan itu, ini, membuat itu ini seolah-olah kitalah pakar. Dengan hanya ilmu yang sekerat-kerat, mudahlah sesat dan terjerat.


2 comments:

Cid said...

bahasa hg pakai nak tulis reviu pun dah gaya penulis...x terasa nak tulis buku ke??

Hidayah Bani said...

tulis buku tu jauh lagi, tp tak mustahil..bi iznillah. asas pun belum kukuh lagi, insha Allah, cita-cita ada, tapi asas ilmu perlu betul supaya raning2, dahannya pun kuat, kelestarian idea pun kena ada supaya tidak jahil dan menjadikan orang lain jahil :). doa