Monday 16 January 2012

[reviu] Sincere Counsel To The Students of Sacred Knowledge


Sincere Counsel to the Student of Sacred Knowledge

Tajuk : Sincere Counsel To The Students of Sacred Knowledge

Penulis :Ibnu Al- Jawzi (d; 597 H)

Bil. Ms: 90

Bil Ms. (termasuk dalam bahasa arab): 160

Penerbit: Dar- as Sunnah 

Harga: £ 5.50, sekitar RM 18.00




Alhamdulillah, semasa cuti musim sejuk yang lepas, saya sempat menghabiskan sebuah buku yang saya kira agak praktikal. Buku ini bertajuk sincere counsel to the studdents of sacred knowledge karya Ibnu Al-Jawzi (d. 597AH), ulama Abbasiyah.

Sejarah buku,         

 Buku ini ditulis adalah untuk menahsihati anak lelakinya yang kedua iatu Abu-al- Qasim. Ketika itu anak sulungnya Abu Bakr ‘Abd al- ‘Aziz yang waraq lagi berpengetahuan agama telah mati diracun dan sebelum anak bongsunya iaitu Abu Muhammad Yusuf Muhyi al-Din lahir ke dunia. Rasa risau akan siapakah bakal menyambungnya dalam ilmu pengetahuan agama mendorong beliau untuk menulis buku ini kerana pada waktu tersebut Abu- Al-Qasim adalah satu-satu anak lelaki penulis.  Abu al-Qasim,pada zaman kanak-kanak adalah seorang yang bijak, mampu memberi khutbah ketika usia masih muda, namun masa yang berlalu mengubah segalanya., beliau semakin tidak serius menuntut ilmu, mula berkawan dengan kawan-kawan yang gemar berfoya-foya. Keadaan menjadi lebih teruk apabila  beliau menjual kitab-kitab yang telah ditulis oleh ayahnya dengan harga yang sangat murah sehingga digambarkan lebih murah daripada harga dakwat pen yang digunakan untuk menulis! Alangkah rungsingya Ibnu al-Jawzi pada waktu itu. Namun, buku ini masih tidak dimanfaati oleh anak keduanya. Akhirnya pada tahun 580 AH lahirlah anak bongsunya yang sangat hebat dan mengambil buku ini sebagai satu manfaat.

Sebagai seoarang yang meminati sejarah, sejarah di sebalik buku ini sahaja sudah membuatkan saya teruja. Benar, penulisan boleh memanjangkan umur seseorang, bukan dari segi hakiki, namun zamani. Anak bongsu lelaki Abu Al-Jawzi memegang jawatan sebagai seorang guru di institusi Khalifah Al- Musta’sim (640 A.H) sehinggalah beliau dibunuh dipenjara pada tahun 656 H oleh Hulagu Khan yang ketika itu  menguasai Baghdad. 

Isi kandungan buku

Alhamdulillah, nasihat yang penulis coretkan sangat mendalam maknanya. Manakan tidak, penulis adalah seorang yang sangat hebat dan tinggi dari segi ilmu hingga mampu mentajmi’ ramai orang , di dalam buku ini penulis telah mencoretkan kemampuan yang telah diberikan oleh Allah saw ;

“ He put a great deal of acceptance of me into people hearts and made the impact of my words leave them not questioning the authenticity of what I had to say. Approximately 200  zimmi have become Muslim at my hands and over 100 000 sinners have repented in my gatherings. More than 20 000 men have announced their repentance from foolish ways during my exhortations”.

Secara peribadinya, buku ini banyak membuatkan saya berfikir. Jika dikira halamannya, tidaklah banyak, namun isi setiap halaman seolah-olah sangat berkait dengan diri sendiri hinggakan ada muka surat yang saya perlu ambil masa sehari untuk merenung kembali isinya.

Jadinya, dalam reviu ini, saya sangat berminat sekiranya dapat berkongsi beberapa nasihat penulis yang saya kira sangat mendalam, praktikal dan berhikmah.

Dari bab pertama lagi pelbagai kata-kata hikmah telah menyentuh hati saya;

The time we spent in this world is short, the time we are held in our graves is long, and the punishment for following our base desires is calamitous.
People also vary in determination: not everybody who wants is wanted and not everybody who seeks finds what he is looking for. Still, everyone must strive to reach their goals because “everyone is eased towards what he is created for”.

Melalui kata-kata nasihat ini, saya menyedari bahawa pentingnya penggunaan masa, perancangan dan tahu tujuan apa kita hidup di dunia.
Melalui bab beneftting from time and oppurtunities, penulis bukan sahaja menyediakan nasihat untuk dibaca, bahkan untuk difikirkan, kemanakah perginya diri kita seiring dengan masa yang ada?

“Know my son, that days consist of hours and hours are made of breaths you take. Every breath is a treasure chest, so beware of letting a breath pass by with no benefit. You do not want to find an empty treasure chest on the day of Judgement and regret”.

Secara keseluruhan, saya kira buku ini menekankan tentang beberapa kepentingan antaranya; mengisi masa dengan sesuatu yang berfaedah, menuntut ilmu yang berfaedah, berfikir dan bersedia untuk menempuh alam yang akan datang dengan amal yang kita lakukan di dunia.


When a person thinks about the life of this world before entering it, he consider it long. Likewise, when he thinks about it after leaving it,

He sees a long period of time and knows that he stay in the grave is long.

When he thinks about the Day of Judgement, he knows that its fifty thousand years long( which  we can’t imagine)
 And when he thinks about Paradise and Hell, he knows that they will never end.
 Lets say, he goes to look back to see his life in this world. In average [1], our lifespans are 60. 

Where he allocate this time?

Thirty of it is spent sleeping.

Fifteen or so is spent in childhood

Most of what's left goes to chasing after desires, food and money.

Then, he account what is left!

He find that much of it is nothing but showing off and heedlessness.

The price of eternal life is the hours of his(in this context, we may apply ourselves) life, but what is left of them(hours, which way he spent them) for him to buy it with?!

[1] Narrated by Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w said;
“The lifespan of my nation are between 60 and 70. The minority will live beyond that."
                                                                                       (Al-Tirmidhi, Ibn Majah, Ibn Hibban)




6 comments:

Unknown said...

ni lah dia buku yg sy ckp hari tu !
terbaekk !
highly recommended !

^_^

Hamba said...

wah..bestnya.
sy skrg tgh baca stories of the prophets.by ibn kathir.
lst year beli,thn ni baru baca.
best jgk!

Hidayah Bani said...

kak zahraa: :D. saya sekarang tengah baca from my sisters lips. tp dah start rasa buku tu boring sebab terlalu narrative. stories of the prophets pun sy baca lompat-lompat.
anyway, jzkk semua. feel free to read more books as book prevent you from fanatics to only 1 point of view.

this is from Tariq Ramadhan: if u only heard ceramah/recording that is the kupasan from a book, the penceramah will tends to give the only impotnt points or what he likes, but when you read it, you can see from a wide view what are the points that the author wants to delivered.( pharaphrase je). n fanatik terhadap sesuatu personaliti/ peribadi sangat2lah tidak bagus.

Anonymous said...

Asallammualaikum cahaya pertunjuk...
Apa khabar?

Anonymous said...

Asalammualaikum cahaya pertunjuk..
Apa khabar...?

Hidayah Bani said...

waalaikumsalam...alhamdulillah, khabar baik