Sunday 25 September 2011

[sajak]Perindu bulan

Aku juga begitu
Bukan mudah untuk menangkan diri
Aku umpama perindu bulan
Menanti damai, menyapu lara

Tiada salam tiada pesan
Kadangkala kamu hilang
Umpama bulan dibalik awan
Terus gelap malam tanpa paduan
Namun hati kecil terus berdoa
agar DIA terus memadu malamku
Mengembalikan rembulan yang hilang dalam hatiku
Kembalikan lirih senyuman di wajah kamu

Hembusan angin mengeringi tangis hiba
Berharap hanya padaNya

Aku masih aku
Aku serahkan padaNya siapa aku
Kamu umpama hijau
Ditengah lautan manusia biru

Terlalu banyak yang kita lalui bersama
Kamu racun kamu penawar

Padaku 'patah tumbuh hilang berganti' tiada pada kamu
Kamu tumbuh,hilang tiada terganti
Di sisi aku, kamu ada

5 comments:

Yusri Yusop said...

sajak2 y ko ada dalam blog ko ni semua ko tulis sendiri ke??

Hidayah Bani said...

ha ah. huhu. pada aku sajak lebih mendalam untuk ekspresskan . kalau sajak, aku selalu baca buku yang GLKN keluarkan macam : wilayah cinta etc.
GLKN: Group karyawan luar negara.

Yusri Yusop said...

mak aih..bagus ar.kalaulah ak reti tulis sebaris dua..tulislah sajak berkaitan astronomy pulak (astropoetry)..best jugak kalau jumpa astropoetry dalam bahasa melayu.. dah balik birm?? guna musim sejuk ni untuk observation..bulan depan jupiter's opposition..

Hidayah Bani said...

insyaAllah,kalau sempat nak buat.
dah lama balik. 17 hari tu. ni dah start class n dah sibuk nak pilih tajuk fyp-.-". doa2kan dapat tajuk yang enjoy sebab lab dah tinggal sikit.
kalau sempat, mmg nak mencerap. tapi nak bajet jgk bulan brapa nak hantar balik teleskop tuh. senang sikit. asing dengan barang lain, tak la pening nanti nak shipping.
try la tulis, aku rasa lega kalau tulis sajak ni. hu

Yusri Yusop said...

kalau jadi wat pgce di UK, jgn bawa balik dulu teleskop tu..nnt setahun xguna..rugi..