Wednesday 28 September 2011

Air mata darah

Pagi yang indah
Ku selak tirai kamarku
Menerpa sang mentari menyinari wajahku
Langit biru bumi inggeris senyum padaku

Aku ingat kampungku
Di lakarkan dalam sejarah, terpahat hingga kini
Felda namnya
Bumiputra majoritinya

Aku risau
Majoriti ini umpama anak kecil
Perlu diberi perhatian
perlu diberi susu
Perlu dilebihkan melebihi yang lain

Aku risau
Apabila satu hari mereka dewasa
Tiada lebih perhatian
Tiada susu
Tidak dilebihkan melebihi yang lain
anak kecil ini akan kandas dalam kehidupan

aku jadi saksi
pada Felda kelahiranku
dimana anak kecil ini
Seakan tidak mahu menjadi dewasa
Diberi pendidikan
Ponteng menjadi pilihan
Boleh sahaja kerja dengan ayah
Menghabiskan masa didalam gelung menjadi pilihan
Diberi kenderaan khas untuk anakku mudahkan pergerakan
Namun lumba haram menjadi jalan

Apakah kamu mahu hidup selama-lamanya dengan kuota?
Namun kamu lemas diapitnya
Padahal mereka yang lain jauh mengemudi hidup
Walalupun mereka baru datang menghuni suwarna bumi
Sebagai pekerja lombong, buroh ladang
Beusahalah, sedarlah.
Ini tanah kita
Kita penghuni nusantara,
Kita menjunjung aqidah yang Maha Esa.

Aku berdoa pada yang Maha Esa

Puisi ini ditulis selepas membaca sendiri kenyataan Perdana Menteri mengenai kuota bumiputra. Pada saya kuota ini ada kelebihan, ada kekurangannya. Namun, pada masa kini golongan yang diberi kuota seakan sukar untuk mengemudi hidup sendiri. Inilah realiti felda kini. Mungkin kawsan kampung, taman perumahan juga mempunyai situasi yang hampir sama. Bersama-samalah kita berdoa pada Allah dan berusaha sehabisnya jika sayangkan bangsa dan agama.

“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” QS 13:11

Birmingham
0803
28092011

No comments: