Wednesday 11 April 2012

Rendah Diri

Rendah diri (ie: tawadhuk, namun bukan hina), akan dapat dibina sekiranya kita kerap memuhasabah diri sendiri. Jika sesuatu berlaku, semua atas izinNya. Sifat ini sukar untuk dibina sekiranya seseorang itu sibuk memuhasabah orang lain berbanding dirinya sendiri.

Cthnya: A hidup dalam masyarakat di kampung B. Dia ingin sahaja mengetahui perkembangan orang-orang kampung B, tapi apa yang dilakukan hanyalah bertanya kepada ketua kampung yang mungkin juga tidaklah hebat mana untuk menceritakan semuanya ataupun memuaskan hati si A. Kemudian si A mula rasa tidak puas hati, was-was, ragu-ragu dan oleh jadi juga meng'assume' ketua kampung B sedang menyembunyikan kebenaran.

Namun, setelah A bermuhasabah diri, barulah dia nampak gambaran lebih besar, mengapa drinya merasakan ketua kampung B tidak telus, maklumat tidak seperti dikehendaki dan sebagainya. Rupa-rupanya salah satu sebab adalah si A sendiri telah lama mengabaikan tanggungjawabnya sebagai salah seorang penduduk kampung. Si A sudah lama tidak duduk sekali mengopi bersama penduduk kampung, si A sudah lama tidak join majlis merewang, si A juga sudah lama tidak menziarahi orang-orang kampung. Si A juga sedar, hubungannya dengan ketua kampung semakin pudar.

ketua kampung B juga memuhasabah dirinya juga, barulah juga dia nampak gambaran yang lebih besar. Memanglah dia seorang ketua kampung yang berdedikasi, namun pasti ada sebabnya mengapa ada segelintir pihak yang tidak berpuas hati. Puas dia mencari jawapan mengapa situasi ini berlaku. Difikirkan lagi, dia sudah menjalankan tanggungjawab dengan baik, segala prosedure telah di ikuti, tetapi mengapa kejadian seperti ini berlaku? banyak kemungkinan yang muncul di fikirannya. Diktatorkah aku? memaksakah? kejamkah? cakar besi kah? akhirnya setelah diteliti..mungkin juga hubungannya dengan si A juga semakin pudar, jadinya mereka sukar untuk berkata-kata dalam bahasa yang sama.

Hubungan, hubungan inilah yang paling penting dalam usaha untuk menyebarkan maklumat. Jika hubunga keruh, walaupun apa yang difikirkan sama, namun boleh jadi sebelah pihak menunjukkan signal yang berbeza dan lagi sebelah pihak terus salah menginterpretasinya. Hubungan dengan Allah dan Maha Pencipta.  Permasalahn ini berlaku sahaja di mana-mana, bukan di kampung B sahaja, tetapi boleh jadi berlaku di kelab-kelab dan persatuan, organisasi raksasa, pihak pengurusan sekolah dsb...

ps: ini hanyalah pandangan ringkas penulis yang mungkin sahaja mempunyai pemikiran yang agak dangkal.

CP.


No comments: