Tuesday 24 April 2012

Muslim Sejati

Post ini hanyalah dari salin dan post secara bulat-bulat dari sebuah buku(rujuk pada rujukan);


Sebagai renungan kita bersama;

Muslim sejati ialah mereka yang menjadi hamba kepada Allah bukan hamba kepada dirinya. Di mana sahaja dia diletak, dia beramal. Ke mana sahaja dia diarah, dia tujui. Dia melakukannya sama ada berada di hadapan mahupun di belakang, menjadi pemimpin ataupun tentera bawahan, tanpa mengidam-idamkan pangkat ataupun dunia,

Rasulullah saw bersabda;


Binasalah hamba dinar. Binasalah hamba dirham. Binasalah hamba pakaian berbelang. Sekiranya di diberi perkara dia redha. Sekiranya dia tidak diberi dia marah. Binasa dan berterusanlah dia dirudung malang. Apabila dia terkena duri, dia tidak dapat mengeluarkannya. Beruntunglah hamba Allah yang memegang tali kekang kudanya di jalan Allah. Kepalanya kusut masai dan kakinya berdebu. Sekiranya dia ditugaskan sebagai pengawal, dia bertugas sebaga pengawal. Sekiranya dia ditempatkan di bahagian belakang ( ketumbukan tentera), dia berada di bahagian tersebut.
                                                                ( Riwayat Bukhari dari Abu Hurairah)


Rujukan: Dr. Yusuf al-Qardhawi, Kebangkitan Islam (diantara perselisihan yang dibenarkan dan perpecahan yang dicela), Bab 3, (ms 227&228)


Sekadar renungan kita bersama.

nhb
birm
24032012



No comments: