Saturday 24 August 2013

Kisah Warga Asing

Hehe

Sejak-sejak ni, timbul pula cerita mengenai kad pengenalan khas untuk warga Bangladesh. Hangatlah semuala warga asing dari negara  ini, tetapi kurang sedikit hangatnya berbanding ketika PRU dahulu.

Kemudian, cerita mengenai ekonomi di Malaysia yang semakin merudum. Ekonomi Malaysia ni, boleh dilihat semakin tak sihat apabila tukaran mata wang asing dengan RM menjadi tinggi. Contohnya, waktu pertengahan tahun hari tu 1 GBP= MYR 4.80, sekarang GBP1=MYR 5.10.

Berbalik kepada kisah pekerja asing ni.

Ada beza antara pekerja asing yang berasal dari Indonesia dan Bangladesh.

Ini yang saya lihatlah. Mungkin disebakan tinggal di kawasan Felda, jadi dapatlah kaji sikit apa kaitan ekonomi dengan pekerja asing.

Oklah, pekerja dari Indonesia ini, sikap mereka menyimpan wang. Dan kemudiannya akan menghantar wang tersebut ke Indoensia, maka berlakulah pengaliran wang kita ke negara luar. Ini saya dapat lihat mengenai sifat mereka berbelanja. Mereka kurang minat untuk ke pasar lambak, menunggu bas dihari minggu untuk ke pekan, membeli motor dan melepak pagi-pagi di warung kopi.

Berbeza dengan sikap warga Bangladesh, mereka membelanjakan wang yang mereka dapat. Mereka akan menunggu bas untuk ke pasaraya, membeli motorsikal, sanggup berjalan kaki dari ladang sawit ke kedai makan petang-petang dan membeli nasik lemak di waktu pagi. Maka, bermulalah kitaran wang ringgit yang sihat.

Ekonomi ni, mudahnya (untuk orang yang tiada degree ekonomi) adalah perbelanjaan. Kitaran wang. Kalau hari ini, kita dapat RM20, dan simpan. Dan semua orang pun buat macamtu. Tiadalah kitaran wang yang sihat.

Hari tu ke bank, tukar wang RM100 lama, usia hampir 25 tahun . Belum pun sempat tukar ke pejabat Maybank, ada  seorang lelaki 30-an kejar. Jadi, tukar dengan beliauje lah. Maka, bertukarlah penyimpan wang lama tersebut. Semoga wang 100 lama tu sihat-sihat dan diframe dengan baik.


No comments: