Tuesday 19 February 2013

[Reviu] A street Cat Named Bob

Bestseller UK? Saya tertanya-tanya, buku apakah ini? Rating tinggi, namun ceritanya adalah mengenai kucing, seekor kucing. A Street Cat Named Bob. Apa yang Bob mampu bercerita? Kisah benar? Jika benar, siapa yang bercerita?

Itulah persolan-persoalan yang menjengah apabila saya membelek-belek buku di laman sesawang amazon, mencari buku terbaru untuk dibaca walaupun buku dirumah berlambak tak terbaca-baca. 

Setelah sekian lama berfikir samaada untuk membeli buku tersebut atau tidak, akhirnya dapatlah juga saya membacanya walaupun hanya versi kindle. Ok lah kan.


Menarik! Jalan cerita yang tidak tipikal. Rupa-rupanya cerita ini adalah mengenai seorang lelaki jalanan iaitu penulis buku ini bersama kucing yang dijumpainya iaitu Bob. James, seorang busker dan Big Issue Seller tidak ketinggalan juga beliau adalah seorang bekas penagih dadah yang cuba meninggalkan dadah sepenuhnya. Cerita in santai, kisah benar. Sebuah kisah benar mengenai seorang homeless yang berusaha memperbaiki kehidupannya dan semenjak kedatangan Bob, kehidupannya semakin lama semakin baik. Membuatkan dirinya menjadi seorang yang tidak mementingkan diri dan bertanggungjawab. Cerita yang sedikit telah mengubah persepsi saya kepada busker dan big issue seller

Buku ini saya beri rating 4.4/5. Apa yang akan saya ingat adalah apabila saya pulang ke Malaysia kelak, bilamana saya ingin ingat semula bagaiman keadaan di London, mungkin buku ini yang akan menjadi pilihan saya untuk mengimbau kembali kenangan di sana. Sesak di bandaraya London, Tiub, keadaan sosial, bas dan juga perkhidmatan-perkhidmatan disana.

Saya sertakan dua buah video yang anda boleh lihat perbezaan pada James Bowen (penulis) dan Bob! 




James dan Bob, anda boleh lihat bagaimana keadaan James ketika ini. Memang kelihatan seperti seorang yang tidak terurus. Video ini mungkin dirakam lebih awal.




James, mungkin pada waktu kehidupannya lebih baik.

Apapun, apa yang saya dapat melalui cerita ini adalah, setiap manusia mempunyai harapan untuk berubah kearah yang lebih baik, cuma jalan yang dimudahkan adalah berbeza-beza. 

1 comment:

Unknown said...

Heheh.
Next on my list neh.
Kucheng! =p