Saturday 16 July 2011

Hari-hari yang sudah berlalu. 29 & 30 Jun

29 Jun 2011
Bertolak  ke London,menggunakan perkhidmatan bas national ekspress sekitar jam 5.30 petang, saya dan Atiqah ke London Victoria bersama-sama beg untuk pulang ke Malaysia yang approximately beratnya ~20 kg. Berat, memang berat. Dari London Victoria untuk ke rumah sisters London yang terletak di Aldgate agak menyeksakan kerana terpaksa naik turun tangga yang ada di stetsen tube.

Alhamdulillah Allah permudahkan, ramai yang mahu membantu dan mereka yang membantu adalah mereka yang hanya mempunyai nilai. Kadangkala saya lihat, mereka yang mempunyai iman dan nilai hanya memandang sepi kami berdua yang bersusah payah membawa beg  yang berat. Satu benda yang perlu sama-sama kita renungkan.

Sesampainya sahaja di Ansar, saya disambut dengan suamnya oleh ansarian. Terasa kehangatan ukhuwah dan   berkurangnya rasa letih akibat membawa beg yang berat tadi. Malamnya tidur awal. Recharge kembali tenaga yang amat-amat diperlukan untuk esok harinya.

30 Jun.

Perlu bersiap dan memastikan segala persiapan sudah dilakukan. Bersama-sama saya adalah 7 lagi jemaah akhawat yang akan mengharungi  apa yang akan saya hadapi di Haramain nanti. Ada yang saya sudah kenal, ada yang pertama kali baru jumpa. Namun, akibat matlamat yang sama, saya dapat rasakan bahawa saya sudah lama disusun untuk mengenali mereka.

Untuk jemaah wanita, kami semua berjumlah 8 orang. 2 orang adalah Brummies dan 6 orang lagi adalah Londoners. Sekitar jam 11 pagi kami bertolak ke rumah kak Manihah untuk menghadiri kursus umrah. Disana kami diberi penerangan ringkas mengenai manasik umrah. Ringkas dan nampak mudah. Namun saya belum berhadapan dengan realiti, baru teori. Jadinya itulah kesimpulan saya pada waktu itu.

Selesai makan tengahari, kami semua seramai 10 orang( tambah lagi dua jemaah lelaki), bertolak ke London Heathrow. Hati mula berdebar. Perjalanan dari London ke Jeddah memakan masa hampir 6 jam. Dari London, kami semua sudah siap berpakaian ihram.

Dalam kapal terbang, kelihatan jemaah agak berdebar-debar menanti masa kapal terbang melintasi kawasan miqat. Risau kalau-kalau tidak dibuat announcement, lalu kami tidak berniat pada tempat yang sepatutnya. Berdebar-debar pun, akhirnya kami semua tumbang jua. Setelah hampir 5 jam berada di dalam flight, kami dikejutkan untuk berniat ihram di sempadan Miqat. Rupa-rupanya sempadan untuk berniat ihram tidak jauh dengan Jeddah. Jadi tidak perlu berdebar-debar menanti tempat untuk berniat ihram sekitar 4 jam pertama.

No comments: